Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Eten voor het sporten: hoe lang moet je na de maaltijd wachten?

woman-in-the-kitchen-preparing-for-run.jpg

Nog even snel wat eten voor het sporten? Dat is natuurlijk goed voor de energie, maar je lichaam kan er soms wat minder vrolijk van worden. Hoe lang kun na de maaltijd het beste wachten voordat je aan een work-out begint?

Het is soms best lastig, maar er is zéker wel een bepaald moment waarop je het beste kan gaan eten als je nog van plan bent te gaan sporten.

Eten voor het sporten

Iets eten voordat je gaat sporten is een goed idee, zorg alleen wel dat er wat tijd tussen je maaltijd en de sportsessie zit. Ben je van plan een flinke maaltijd te verorberen? Dan is het belangrijk dat je daarna zo’n twee tot drie uur wacht tot je gaat sporten. Drink bij het eten het liefst ook een halve liter water, zo heb je namelijk nog meer energie en vocht in je lichaam en kun je het uiterste uit jezelf halen. Ga je voor een snack of een lichte maaltijd? Dan hoef je maar een tot twee uur te wachten voor je aan je training kunt beginnen.

Lees ook:
Eten voor het sporten? Deze 6 dingen kun je beter laten staan

Sporten op een lege maag

Sport je weleens op een lege maag? Dat kan je voortaan maar beter niet meer doen. Je spieren krijgen dan niet genoeg energie en dat is niet goed voor de spieropbouw. Daarnaast wordt je vetverbranding trager, dus dat is niet slim als je graag wat kilo’s kwijt wilt. En als je minder energie hebt, moet je eerder stoppen en kun je zelfs flauwvallen. Dat laatste gebeurt als het glucosegehalte in je bloed te veel daalt; daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Voeding

Nu je weet wanneer je het beste kan eten voor het sporten, vraag je je misschien ook af wát je dan het beste kunt eten voor het sporten. Een kleine maaltijd die licht verteerbaar is vaak beter voor je lichaam als je nog even tot het uiterste wilt gaan dan een zware maaltijd. Bovendien is een zware maaltijd waar veel vetten en eiwitten in zitten is moeilijker te verteren en bewaar je die dus liever tot na het sporten.

Kies voor het sporten bijvoorbeeld voor volkoren producten, zoals volkoren brood, pasta of zilvervliesrijst; zeker als je langere tijd energie nodig hebt. Daarnaast geeft fruit – bijvoorbeeld een een banaan of kiwi – je een stoot glucose waardoor je lekker veel energie krijgt en doen ook magere eiwitten, zoals kip, het goed als je gaat trainen.

Bron | Voedingscentrum, Woman’s Health
Beeld | Getty Images

Margriet 26 ligt nu in de winkel! Met daarin deze week álles over het strand. Van de leukste stranden in Nederland tot aan juttersgeheimen. Verder ook: wat te doen als je kind gaat scheiden, slanke zomerrecepten, wanneer je gek van geluid wordt en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant