Gezondheid

Eten volgens de klok: goed voor je?

eten-teveel.jpg

Elke dag stipt om acht uur ontbijten, om twaalf uur lunchen en om zes uur dineren. Is dat goed voor je lichaam? Er bestaan steeds meer vermoedens over. Hoe vaak we eten, op welk tijdstip en of we maaltijden overslaan, het kan allemaal effect hebben op onze gezondheid. Hoe het precies zit? Het Voedingscentrum legt ’t uit.

Er wordt veel onderzoek gedaan naar het verband tussen de regelmaat van ons eetpatroon, de tijdstippen waarop we eten en het risico op hart- en vaatziektes, kanker, diabetes type 2 en overgewicht. Dat soort onderzoek noemen we chrono-nutrition (chronos = tijd, nutrition= voeding). Onlangs zijn twee overzichtspublicaties verschenen van meerdere onderzoeken op dit gebied. Hierin werden studies van over de hele wereld verzameld en geïnterpreteerd.

Onregelmatig eten mogelijk ongunstig

In het ene overzicht worden onderzoeken beschreven naar het verband tussen onregelmatig eten en risicofactoren voor hart- en vaatziektes en diabetes type 2. Twee van deze studies waren een gecontroleerd experiment met een kleine groep vrouwen. Negen vrouwen aten gedurende twee weken op zes vaste momenten per dag. De volgende twee weken aten zij drie tot negen keer per dag, op onregelmatige tijden. Uit het bloed van de proefpersonen bleek dat regelmatig eten een gunstig effect had op de bloedsuikerregulatie en de cholesterolwaardes. Het onregelmatige eetpatroon had een ongunstig effect. In een vergelijkbaar experiment met vrouwen die veel te zwaar waren, werd hetzelfde gevonden.

Grotere lunchportie of juist veel avondeten?

In het andere overzicht zijn vooral studies verzameld over de relatie tussen het tijdstip waarop wordt gegeten en overgewicht. Hier viel op dat de hoeveelheid calorieën die mensen op een dag eten, behoorlijk uiteenloopt in de verschillende regio’s van de wereld. Zo eet men in Noord-Amerika en in Noord-Europa de meeste calorieën bij de avondmaaltijd, terwijl bijvoorbeeld in West-Europa, Zuid-Europa en Zuid-Amerika de meeste calorieën tijdens de lunch worden verorberd. Ook is opvallend dat de hoeveelheid calorieën die men tussendoor eet in veel landen groter is dan de hoeveelheid calorieën van het ontbijt. Maar de onderzoekers konden niets zeggen over het effect hiervan op de gezondheid. Of mensen die te zwaar waren ook een ander eetpatroon hadden, kwam namelijk niet duidelijk uit de verschillende onderzoeken naar voren.

Meer onderzoek nodig

Er zijn, behalve het onderzoek met de negen vrouwen, nog maar weinig studies gedaan waarin twee groepen mensen met verschillende eetritmes in een gecontroleerd experiment met elkaar werden vergeleken, terwijl juist uit dit type onderzoek duidelijke conclusies zouden kunnen worden getrokken.

Hoeveel eetmomenten per dag?

Het Voedingscentrum adviseert niet meer dan zeven eetmomenten per dag: ontbijt, lunch, avondeten en maximaal vier keer iets tussendoor. Dat is vooral belangrijk voor de gezondheid van je tanden. Er is vooralsnog te weinig bewijs voor het effect op andere aspecten van onze gezondheid om dit advies aan te passen.

Bron: Het Voedingscentrum

Ook interessant