Gezondheid

Dít zou je moeten eten tijdens je menstruatie (en het is geen chocolade)

eating-chocolate.jpg

Het is voor veel vrouwen herkenbaar: de onbedwingbare behoefte om álles te eten wat zoet en ongezond is als ze ongesteld zijn. Maar dat ons lichaam erom vraagt, betekent niet dat we het ook nodig hebben. Waarvoor zouden we eigenlijk moeten kiezen tijdens onze menstruatie?

Helaas, volgens gezondheidsexperts kun je zoete dingen beter laten liggen. Ze maken de zaak alleen maar akeliger.

Vervelende kwaaltjes

Hoewel je lichaam je vertelt dat het constant ongezonde dingen wil, maken die je menstruatie juist een flink stuk erger. Ze verhogen de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam. En dat is het hormoon dat alle vervelende bijkomende kwaaltjes van de ongesteldheid veroorzaakt. Je krijgt er bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn, gevoelige borsten en stemmingswisselingen van.

Geen chocolade

Dingen die je daarom beter kunt laten liggen, zijn etenswaren die veel suiker, koolhydraten, zuivel of cafeïne bevatten. Hoewel chocolade bekend staat als de ultieme menstruatie-snack, maakt het je menstruatie dus alleen maar erger. Ook chemische middelen in voedsel zorgen ervoor dat je hormonen uit balans raken. Hierbij kun je denken aan de bestrijdingsmiddelen op groente en fruit en de antibiotica in vlees.

Hormonen in balans

Wat kun je dan beter wél eten? Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, ook nu is het weer belangrijk dat je kiest voor gezond en gevarieerd. (Biologische) groente, fruit en vezels zijn essentieel voor het behouden van een goede hormoonbalans tijdens de menstruatie. Daarnaast is het belangrijk dat je let op de volgende dingen.

  1. IJzer en vitamine B
    Tijdens je menstruatie verlies je (logischerwijs) een grote hoeveelheid bloed. Het is daarom belangrijk dat je genoeg ijzer en vitamine B12 en B6 binnenkrijgt om nieuw bloed aan te maken. Dit zit veel in etenswaren als vlees, groene groenten en avocado.
  2. Omega 3-vetzuren
    Gezonde vetten werken ontstekingsremmend, verminderen buikkramp én verbeteren je stemming. Je vindt ze in onder andere vis, noten en avocado.
  3. Magnesium
    Magnesium zorgt ook voor minder kramp, een betere nachtrust en een zonniger humeur. Klinkt dat aantrekkelijk? Haal dan vooral spinazie, cashewnoten en paranoten in huis.

Bron | mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Stijlvol de lekkerste en gezondste dingen op tafel zetten? Dat kan met deze prachtige, rosé gouden pannenset. Nu met wel €100 korting.

Bestel hier

Ook interessant