Gezondheid

Dít is waarom het zo belangrijk is om met aandacht te eten

waarom-eten-met-aandacht-zo-belangrijk-is.jpg

Tijdens het eten televisie kijken of je social media checken, wie maakt zich er niet schuldig aan? En dat terwijl ons lichaam veel beter reageert op eten met aandacht. Minimaal twintig keer kauwen op iedere hap wordt geadviseerd door experts. Je wordt er niet alleen slanker van, ook het respect voor eten komt terug.

Als je gezonder wilt eten, meer voedingstoffen uit je eten wilt opnemen en je eten beter wilt verteren, dan begint dit allemaal met aandacht voor eten.

Eten met aandacht, doen we dit nog?

Volgens onderzoek van het Voedingscentrum onder 1.000 respondenten blijkt dat we al aardig bewust eten. Zestig procent geeft aan met veel aandacht te eten. De groep 55-plussers eten vaker zonder afleiding, ze nemen meer de tijd voor een maaltijd en koken vaker zelf, dan bij jongere leeftijdsgroepen. Er is dus nog werk aan de winkel door goed de tijd te nemen voor je maaltijd. Het Voedingscentrum geeft tips over hoe met aandacht te eten:

  • Eet rustig, neem kleine happen, kauw goed en proef elke hap. Dat zorgt ervoor dat je eerder voelt dat je vol zit.
  • Zet de tv uit en leg krant, laptop of telefoon weg. Te veel afleiding kan er voor zorgen dat je gedachteloos te veel eet.
  • Eet aan tafel. Mensen die aan tafel eten hebben meestal meer aandacht voor de maaltijd.

Lees ook: Is het écht zo ongezond om te eten terwijl je tv kijkt?

Je wordt er slanker door

Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je, door met aandacht te eten, ook slanker wordt. Sterker nog, te snel eten is één van de belangrijkste zaken van overgewicht. Het is namelijk zo dat je hersenen twintig minuten nodig hebben om te meten of je wel of niet verzadigd bent, voordat ze jou een signaal kunnen geven. Eet je snel, dan loop je dus een grote kans dat je meer eet dan dat je nodig hebt. Snel iets eten betekent ook dat je je reuk- en smaakzintuigen niet goed benut. Door de tijd te nemen om te eten kun je de geur en smaak beter tot je nemen, prikkel je deze zintuigen én stimuleer je de productie van spijsverteringssappen, waardoor je je eten sneller en beter verwerkt.

Kauwen, kauwen en nog meer kauwen

Hoe goed je je eten verteert is voornamelijk afhankelijk van met hoeveel aandacht je eet. Daar waar je aandacht heengaat, daar gaat je energie naar toe. Door goed te kauwen op iedere hap dwing je jezelf door langzamer en bewuster te eten. Door minimaal 20 keer te kauwen wordt je eten fijner en zachter, waardoor je je spijsvertering gelijk aan het werk zet. Daarnaast komt er ook meer smaak vrij, waardoor je hersenen een signaal krijgen wat gunstig is voor je spijsvertering. Na ongeveer vijftien tot twintig minuten merk je dat je al redelijk of zelfs helemaal verzadigd bent. Zeker even proberen dus!


Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?

Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Voedingscentrum.nl, Bedrock.nl
Beeld | iStock

Ook interessant