Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Uit eten gaan tijdens het afvallen. Het kan gewoon!

afvallen-en-uiteten.png

Een keer uit eten hoeft niet te betekenen dat je niet kunt afvallen. Ook buiten de deur kun je letten op wat je eet. Neem niet meer dan voldoende is, en kies voor de gezondere producten.

Er zijn ook in restaurants goede keuzes te maken als je een afvaldieet volgt. Zolang je niet te veel en met aandacht eet, moet het lukken af en toe een keertje uit eten te gaan. Hier krijg je 4 tips voor een verantwoord etentje en suggesties voor het voor-, hoofd- en nagerecht.

1. Een kritische blik op het menu

Wat zijn de keuzes die je kunt maken? Gekookte, gegrilde of gestoofde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gefrituurde of gebakken gerechten. In koude rode sauzen zitten vaak minder calorieën dan in witte sauzen.

2. Ook met minder gangen is uit eten gaan een feestje

Misschien heb je al na je hoofdgerecht voldoende gegeten en dan moet je nog het bestelde toetje opeten. Heb je aan 1 of 2 gangen genoeg? Bestel het toetje pas na het hoofdgerecht, als je het dan nog echt wil.

3. Slimme porties

Je kunt vragen om een kleinere portie, als je niet beknibbelt op de gezonde producten. Vraag of ze saus of dressing apart serveren. Dan kies je zelf hoeveel je op je gerecht doet.

4. Caloriearm drinken

Niet alleen alcoholische dranken zoals wijn en bier bevatten veel calorieën. Ook vruchtendranken en frisdranken tikken aardig aan. Kies daarom voor water of light-frisdrank.

Wat zijn goede keuzes in een restaurant?

Voorgerecht: (volkoren)brood met een beetje tapenade, bouillon, een heldere soep, groentesalade of carpaccio.

Hoofdgerecht: mager vlees zoals biefstuk, kalkoen, vis of wild met veel groente en net zo veel aardappelen, rijst of pasta als je normaal nodig hebt.

Nagerecht: Fruit, vruchtensorbetijs, koffie of thee.

Lees meer over gezond afvallen op webiste van het Voedingscentrum

Ook interessant