Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Kun je beter vóór of na het sporten eten?

sport-voeding.png

Wat kun je eten en drinken voor, tijdens en na het sporten? Het is vaak een dilemma. Net als de planning: kun je nu beter vóór of na het sporten eten? Hier enkele handige adviezen!

Eet iets licht verteerbaars vóór het sporten

Tot één uur voor het sporten kun je een licht verteerbaar tussendoortje eten, dat voldoende energie levert, zoals:

  • Een dubbele bruine boterham met jam of 30+ kaas
  • Een krentenbol
  • Een schaaltje magere yoghurt
  • Een banaan
  • Een appel
  • Een plak ontbijtkoek

Eet tot ongeveer twee uur voor het sporten geen maaltijd meer. Dat voorkomt maagklachten. Komt het zo uit dat je voor het sporten toch een maaltijd eet, kies dan liever geen vlees, aardappels, pasta, vette vis, ei, groente of peulvruchten. Ze blijven lang in je maag en daar kun je tijdens het sporten last van krijgen.

Sport niet op een nuchtere maag

Sporten op een lege maag zorgt niet voor een snellere vetverbranding, zoals weleens wordt gedacht. Je loopt het risico dat je tijdens het sporten minder energie hebt en daardoor eerder stopt. Sommige mensen vallen zelfs flauw, omdat het glucosegehalte in het bloed daalt.

Drink water tijdens het sporten

Tijdens het sporten is het belangrijk om te blijven drinken. Ga je gedurende langere tijd sporten, bijvoorbeeld langer dan een uur hardlopen, dan kun je ervoor kiezen een sportdrank met koolhydraten te drinken. Sport je om af te vallen, houd het dan gewoon bij water. Sportdrankjes bevatten namelijk veel calorieën (zo’n 130 tot 200 kilocalorieën per flesje). Je moet ruim een half uur sporten om het sportdrankje te verbranden!

Eet je maaltijd na het sporten

Plan je hoofdmaaltijd, dus het ontbijt, de lunch of avondmaal het liefst direct na het sporten. Na een heftige inspanning krijg je veel trek. Logisch, want je hebt veel energie verbrand en je lichaam geeft een signaal dat de voorraad moet worden aangevuld. Het is dus helemaal niet verkeerd om daaraan gehoor te geven.

Waar je op moet letten, is wát je eet. Neem je na afloop een tosti en daarna ook nog eens maaltijd, dan heb je eigenlijk gesport om je tosti te verbranden. Als je wilt afvallen, duurt het op deze manier heel lang voordat je enigszins resultaat boekt. Stil de trek dus met een maaltijd die toch al op de planning stond.

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant