Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 7 voedingsmiddelen kun je het beste eten als je ziek bent

deze-7-voedingsmiddelen-kun-je-het-beste-eten-bij-de-griep.jpg

Als je een flinke griep te pakken hebt is eten vaak het laatste waar je echt zin in hebt. En hoewel er ook geen eten of drinken bestaat dat op magische wijze de ziektekiemen zal laten verdwijnen, zijn er wel bepaalde producten die je een handje kunnen helpen.

Diëtiste Desiré van der Kruk van jouwfoodplan.nl vertelt welke producten je wel zou moeten eten, en wat je beter kunt laten staan bij de griep.

Wat eten bij griep?

Helaas bestaan er geen voedingsmiddel dat de griep over kan laten gaan; de enige manier daarvoor is rust en tijd. Maar als je ervoor zorgt dat je gehydrateerd blijft en voedsel eet dat rijk is aan voedingsstoffen, zorg je ervoor dat je je niet slechter voelt, dan je al doet en je sneller weer op de been bent. Dat voedsel geeft je lichaam de energie en voedingsstoffen die het nodig heeft om te functioneren. Dit is vooral van belang bij de griep, wanneer je lichaam extra hard moet werken. Je voeding dient gericht te zijn op herstel en eventuele klachten (bijvoorbeeld overgeven, slijmvorming en diarree) te verlichten.

De volgende zeven voedingsmiddelen kun je het beste overwegen te eten bij de griep:

1. Kippensoep

Grote kans dat je ouders je wel eens kippensoep hebben gegeven, wanneer je met de griep thuis zat. En met goede reden: kippensoep wordt al honderden jaren aanbevolen als remedie tegen verkoudheid en griep. Het is een gemakkelijk te eten bron van vitamines, mineralen, vocht, calorieën en eiwitten, voedingsstoffen die je lichaam in grotere hoeveelheden nodig heeft als je ziek bent. Maar dat is niet de enige reden: uit onderzoek blijkt ook dat kippensoep effectiever is in het verwijderen van neusslijm, dan élke andere onderzochte vloeistof.

Dit komt door de hete stoom, maar ook omdat kip het aminozuur cysteïne bevat. N-acetylcysteïne, een vorm van cysteïne, breekt slijm af en heeft antivirale, ontstekingsremmende en antioxiderende effecten. Kippensoep remt ook de werking van neutrofielen. Dit zijn witte bloedcellen die symptomen kunnen veroorzaken, zoals hoesten. Het vermogen van kippensoep om deze cellen te remmen, zou gedeeltelijk kunnen verklaren waarom het zo effectief is tegen sommige griepsymptomen. Geen fan van kippensoep? Ook gewone bouillon is een uitstekende bron van hydratatie als je ziek bent.

2. Thee

Net als kippensoep werkt een lekkere kop hete thee als een natuurlijk middel om de gezwollen slijmvliezen wat te laten slinken én het helpt om het slijm uit de sinussen te verwijderen. Houd er wel rekening mee dat thee heet moet zijn om als decongestivum (zoals zo’n middeltje dat helpt bij een verstopte neus genoemd wordt) te werken, maar het mag niet zo heet zijn, dat het je keel nog meer irriteert. Pas dus goed op! Daarnaast bevat thee ook polyfenolen, dit zijn natuurlijke stoffen die in planten voorkomen en hebben mogelijk een antioxiderende en ontstekingsremmende werking.

Lees ook:
Ziek door een bacterie of een virus? Dit is het verschil

3. Yoghurt

Als je griep gepaard gaat met een zere keel, kan de zachte, romige textuur van yoghurt erg rustgevend aanvoelen. En helemaal mooi meegenomen: de levende culturen in yoghurt werken als probiotica en hebben immuniteitsverhogende eigenschappen. In onderzoek vertoonden -met griep-geïnfecteerde muizen-, die yoghurt aten, griepbestrijdende antilichamen. Dit suggereert dat de yoghurtculturen hun lichaam hielpen om infecties te bestrijden. Ook is yoghurt rijk in eiwitten. En die kan je lichaam goed gebruiken bij het herstellen van de griep!

Sommige mensen ervaren dat inname van zuivel slijm verdikt. Verschillende onderzoeken tonen echter aan dat de inname van zuivelproducten geen verandering in hoest, congestie of slijmproductie veroorzaakt. Merk je dat het bij jou wel dit effect heeft? Dan kun je beter de andere producten in dit lijstje eten of drinken, bij de griep.

4. Fruit hoog in flavonoïden

Fruit is hartstikke gezond; dus het is dan ook niet verrassend dat je dit goed kunt eten bij griep. Vruchten zijn goede bronnen van vitamines, mineralen en vezels, die je lichaam en immuunsysteem ondersteunen. Sommige soorten fruit bevatten ook heilzame stoffen, anthocyanen genaamd. Dit zijn soorten antioxidanten of flavanoïden die vruchten hun rode, blauwe en paarse kleur geven.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat fruitextracten met een hoog gehalte aan deze anthocyanen kunnen voorkomen dat veel voorkomende virussen en bacteriën zich aan cellen hechten. Ze stimuleren ook de immuunrespons van het lichaam. Voeg wat fruit toe aan een kom havermout of yoghurt voor meer extra voordelen of meng bevroren fruit tot een koude smoothie die je keel verzacht. Vermijd zure fruitsoorten wanneer je last hebt van maag- en darmklachten; die kunnen een negatief effect hebben.

5. Bananen

Bananen zijn heerlijk om te eten als je ziek bent: gemakkelijk te kauwen en neutraal van smaak. En daarnaast leveren ze ook nog eens een behoorlijke hoeveelheid calorieën én goede voedingsstoffen. Om deze redenen maken ze deel uit van het BRAT-dieet (bananen, rijst, appelmoes, toast) dat vroeger vaak werd aanbevolen bij misselijkheid. Nog steeds zijn dat ‘veilige’ producten om te eten als je niet zo fit bent. Een ander groot voordeel van bananen is de hoeveelheid oplosbare vezels die ze bevatten, wat diarreeklachten kan verminderen.

6. Groene bladgroente

Het is belangrijk om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen die je lichaam nodig heeft als het ziek is, maar dit kan moeilijk zijn met een typisch ‘griep’ dieet, zoals soep met brood. Groene bladgroenten zoals spinazie, Romeinse sla en boerenkool zitten boordevol vitamines, mineralen en vezels. Het zijn vooral goede bronnen van vitamine A, vitamine C, vitamine K en foliumzuur. Donkergroene groenten zitten ook boordevol nuttige plantaardige stoffen. Deze werken als antioxidanten om cellen te beschermen tegen schade en om ontstekingen te helpen bestrijden.

Andere voeding om te eten bij griep:

Nóg belangrijker dan veel eten, is drinken bij de griep. Maak hydratie je belangrijkste focus als je ziek bent. Wanneer je klachten ervaart, zoals: misselijkheid kun je het beste beginnen met kleine hoeveelheden neutraal voedsel (yoghurt, naturel havermout, brood en crackers). Vermijd vette voedingsmiddelen; ze verteren langzamer en kunnen misselijkheid veroorzaken. Verder kun je koffie, alcohol en pittig eten beter even laten staan om je maag en darmen wat rust te bieden.

Meer lezen van Desiré?
7 ‘gezonde’ voedingsmiddelen die eigenlijk juist junkfood zijn

Desiré van der Kruk

Desiré van der Kruk (25) heeft na het behalen van haar bachelor voeding en diëtetiek online diëtistenpraktijk jouwfoodplan.nl opgericht, waar je terecht kunt voor e-consulten en voedingsschema’s op maat. Daarnaast schrijft ze graag artikelen over voeding en gezondheid. Volg haar op Instagram of Facebook voor meer info, tips & tricks.

Tekst | Desiré van der Kruk
Beeld | Getty Images
Foto | Privébeeld Desiré van der Kruk

Ook interessant