Gezondheid

Eten bestellen maar tóch gezond eten? Dit zijn dan de beste opties

eten-bestellen-maar-toch-gezond-eten-dit-zijn-dan-de-beste-opties.jpg

Als je een avond écht geen zin hebt om te koken, is het natuurijk heel aantrekkelijk om eten te laten bezorgen. Wordt het een pizza, Chinees of toch sushi? Hartstikke lekker natuurlijk, maar echt gezond is eten bestellen meestal niet.

Met déze tips is jouw volgende takeaway een stuk gezonder.

Sushi

Sushi wordt over het algemeen gezien als redelijk gezond, het is immers een combinatie van vis, rijst, zeewier en soms zelfs nog wat groente. Echt heel slecht is dit eten dus ook niet om te bestellen, maar dat ligt wel aan wélke soort je kiest en hoeveel je daar vervolgens van eet. Een sushi roll met gefrituurde garnaal kun je beter laten liggen, net als varianten die een berg pikante mayonaise bevatten. Het beste kun je gaan voor de meer naturel rollen; hoe minder ingrediënten hoe beter. Vooral rolls met voornamelijk tonijn en zalm zijn gezonde keuzes, omdat ze veel omega 3-vetzuren bevatten. Combineer die met een zeewiersalade of edamame boontjes, zodat je ook nog wat extra groenten binnenkrijgt.  

Pizza

Meer zin in een lekkere pizza? Ook daar kun je best voor een redelijk gezonde variant gaan. Kies om te beginnen in ieder geval voor een dunne bodem. Lekker knapperig, én een stuk minder calorieën dan een broodachtige dikke korst. Kies qua beleg vooral niet voor extra kaas of veel vlees, maar ga voor wat extra groenten. Olijven, uienringen, kappertjes zijn allemaal smaakvolle ingrediënten die niet erg ongezond zijn. Als je de calorieën wilt beperken, is het ook slim om te gaan voor een variant zonder chili- of knoflookolie.

Lees ook: Is het écht zo ongezond om te eten terwijl je tv kijkt?

Chinees

Ook bij de Chinees kun je best gezond eten bestellen, als je de menukaart maar goed bekijkt. Babi pangang of Peking eend zijn helaas niet de beste keuzes, maar gegrild of gebakken vlees met groente is meestal ook mogelijk. Wil je graag een gerecht zonder saus? Vraag dan of ze de saus in een apart bakje doen, zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je over jouw gerecht doet. Als je dan geen enorme hoeveelheid nasi, rijst of bami eet is het helemaal niet enorm ongezond.

Thais

Over het algemeen is Thais eten betellen meestal bést gezond, dus dat is een meevaller. Veel Thaise gerechten bestaan uit gestoomde rijst, vis of kip en groenten, best gezonde keuzes. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om verschillende magere voorgerechten te nemen als hoofdgerecht, zodat je zelf een gezonde maaltijd samenstelt. Zit er een gebonden saus over een gerecht? Dan kun je wederom vragen of je deze apart kunt krijgen, zodat je zelf bepaalt hoeveel je gebruikt. Gerechten zoals Thaise curry op basis van kokosmelk zijn meestal wel een stuk vetter en hoger in calorieën, maar nog steeds niet enorm ongezond door de grote hoeveelheid groenten.

Mexicaans

Toch meer zin om Mexicaans te bestellen? Kip en groenten zijn ook hier weer de beste keuzes, vooral in combinatie met volkoren tortillas voor fajita’s en burrito’s. Door volkoren te kiezen in plaats van een gewone tortilla van bloem, krijg je een stuk meer voedingsvezels binnen en zit je sneller vol. Vermijd gefrituurde gerechten ook hier weer, en bestel de zure room en kaas apart. Zo kun je precies de juiste hoeveelheid op je gerecht doen, en het tóch nog gezond houden.

Heb je geen zin in een gezonde optie? Af en toe kun je ook bést gewoon gaan voor een lekkere pizza met een berg kaas of een bord vol babi pangang. Balance is key.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Elle Eten
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant