Gezondheid

Er zijn twee verschillende soorten spierpijn (en dit kun je eraan doen)

spierpijn.jpg

Kwam jij vanochtend je bed niet uit, omdat je je gister voor het eerst in maanden weer eens naar de sportschool hebt begeven? De pijn is simpelweg veroorzaakt door overbelasting van de spieren. Klinkt logisch, maar wist je ook dat er twee soorten spierpijn bestaan?

Je kunt last hebben van vroege en late spierpijn. De eerste treedt al op tijdens het sporten. Je voelt dan een zwaar en branderig gevoel: je benen verzuren. Vooral duursporters, zoals wielrenners, hardlopers en schaatsers hebben hier last van. De tweede vorm van spierpijn ontstaat meestal nadat je na het sporten stil hebt gezeten. Je spieren zijn stijf als je na een periode van rust ineens weer gaat bewegen. Beide pijnen hebben een verschillende oorzaak.

Verzuring

Tijdens het sporten verbrand je veel koolhydraten. Je spieren hebben die energie nodig om de gevraagde arbeid te kunnen leveren. Die energie haalt je lichaam het liefst uit koolhydraten, die vervolgens worden omgezet in glucose. Tijdens dit verbrandingsproces ontstaan er ook afvalstoffen in het lichaam: melkzuur. Wanneer je je spieren in één keer te veel of te lang inspant, komt er meer melkzuur vrij dan kan worden afgevoerd. Deze afvalstoffen hopen zich dan op in je spieren. Zo lopen je benen (of armen) ‘vol’ en worden dus gevoelsmatig ‘ zwaarder’ en treedt er krachtverlies op. Dit wordt veroorzaakt doordat de spierweefsels niet meer in staat zijn voldoende samen te trekken. Hoe getrainder je bent, des te hoger de drempel voor de ophoping van melkzuur.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Supercompensatie

De tweede vorm van spierpijn is meestal pas één of twee dagen na het sporten merkbaar wanneer je na een periode van rust (liggen of zitten) ineens weer wilt gaan bewegen. Elke spier in je lijf voelt stijf. Deze stijfheid wordt veroorzaakt door scheurtjes. Doordat de belasting groter is geweest dan de spiervezels aankunnen, zijn er haarscheurtjes in spiervezels ontstaan. Deze scheurtjes zijn, ondanks dat ze pijn doen, niet slecht. Sterker nog: het heeft juist een hele positieve werking. Wanneer je rust neemt zullen er geleidelijk aan extra spiervezels worden aangemaakt voor de volgende belasting. Uiteindelijk is spierpijn dus een proces om de spieren sterker te maken (no pain, no gain!).

Voorkomen is beter dan genezen

Toch wil dat nog niet zeggen dat je alleen met spierpijn je spieren sterker kunt maken. Een blessure ligt op de loer en voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Wil je voorkomen dat je de volgende dag moeite hebt met bewegen? Neem dan goed de tijd voor een warming-up. Door de spieren langzaam op een inspanning voor te bereiden, heeft je lichaam tijd om over te schakelen van rust naar inspanning. De hartfrequentie verhoogt en de doorbloeding wordt gestimuleerd, waardoor de spieren soepel worden. Ook een coolingdown is heel belangrijk, want dan kan het lichaam weer overschakelen van inspanning naar rust. Daardoor worden de afvalstoffen beter afgevoerd, wat zorgt voor minder spierpijn. Zorg er ook voor dat je zowel voor als tijdens en na het sporten voldoende water drinkt. Hiermee houd je de waterhuishouding in je lichaam in balans en kunnen afvalstoffen effectiever worden afgevoerd.

Een warme douche

Is het al te laat en voelen je ledematen al stram aan? Stretchen kan helpen om de pijn wat te verlichten, maar pas wel op dat je niet te ver rekt, dit kan namelijk de beschadiging van de spieren vergroten. Mocht de pijn nou echt niet te harden zijn, dan kun je beter een warme douche nemen om je spieren weer soepel te maken.

Lees ook
Moet jij gapen tijdens het sporten? Dit kan de reden zijn

Bron| WRM, DokterDokter,
Beeld| iStock

Ook interessant