Gezondheid

15 snelle tips voor nieuwe energie na een periode van stress

15-snelle-tips-voor-nieuwe-energie-na-een-periode-van-stress.jpg

Een scheiding, zieke moeder, reorganisatie of burn-out. Soms krijg je het in het leven flink voor je kiezen. Hoe geef je jezelf na zo’n stressvolle periode nieuwe energie?

Neem een voorbeeld aan deze slimme en snelle tips.

1. De natuur opzoeken

Mailtjes, reclames, piepjes op onze telefoon… We zijn de hele dag omgeven door prikkels die het uiterste van onze hersenen vragen. Onze hersenen hebben tijd en ruimte nodig om bij te komen van al dat geweld, wat het best gaat in de natuur. Waar ons lichaam is gemaakt om te bewegen, is onze geest gemaakt om in de natuur te zijn. Als we groen om ons heen zien, ruiken en voelen, laadt onze accu vanzelf op. Je wordt productiever, blijer, creatiever en minder gestrest. Deze effecten zijn het sterkst als je op een plekje midden in de natuur bent, maar ze zijn ook al merkbaar als je vanuit je huis of kantoor uitzicht hebt op een paar bomen of planten.

2. Vijf tellen in- en uitademen

Gelukscoach Onno Hamburger ontwikkelde een oefening die snel energie geeft: adem in vijf tellen in en adem in vijf tellen uit. “Waarschijnlijk voel je je meteen al wat rustiger, en soms ervaar je ook positieve gevoelens”, aldus Hamburger. “Merk je dat je slaperig wordt, adem dan wat dieper in en uit. Als het goed is, word je er namelijk juist wakkerder, meer gefocust en geconcentreerder door.”

3. Opschrijven wat je blij heeft gemaakt

Wat was het leukste wat je de afgelopen week hebt meegemaakt? Grote kans dat je het moeilijk vindt om die vraag te beantwoorden. Je kunt het op een gemakkelijke manier achterhalen door een paar weken lang elke avond bij te houden wat je die dag een oppepper gaf. Dat hoeft geen tijdrovende klus te zijn, want je hoeft er geen uitgebreide analyse op los te laten. Je kunt gewoon in korte steekwoorden opschrijven wat je het leukst vond en waar je energie van kreeg.

Als je dat een tijdje hebt gedaan, kun je precies zien welke gebeurtenissen vaak terugkomen. Misschien dacht je altijd dat je energie kreeg van me-time met een boekje, maar blijkt afspreken met vriendinnen je een veel grotere boost te geven. Door te noteren wat je inspirerend en prettig vindt, ontdek je op een leuke manier wat je energie geeft.

4. Je werkomstandigheden opkrikken

Heb je aan het einde van de dag vaak vermoeide, prikkende ogen? De stand en instellingen van je computermonitor zouden best eens de boosdoener kunnen zijn. Als je kiest voor een lettergrootte van 12 punten of hoger, maak je het je ogen al een stuk gemakkelijker. De ideale afstand van de monitor naar je gezicht is 33 tot 39 centimeter, waarbij het midden zich zo’n 10 tot 15 centimeter onder het richtpunt van je ogen bevindt. Een schoon scherm kijkt ook een stuk fijner.

5. Elke dag een paar minuten lachen

Valt er niks te lachen? Je kunt een lachbui opwekken door er gewoon mee te beginnen. Dat voelt in het begin een beetje gek, maar je merkt al snel hoe bevrijdend en opluchtend het is. Uit onderzoek blijkt dat een paar minuten lachen net zo gezond is als tien minuten roeien of een kwartiertje fietsen. Tijdens een potje lachen span je bijna al je spieren aan, je haalt dieper adem, je bloed stroomt sneller en je hersenen maken dopamine en endorfine aan. Deze stofjes zorgen voor een gelukkig gevoel en maken korte metten met stress.

6. Afspreken met dierbaren

Als je niet lekker in je vel zit, heb je snel de neiging om jezelf terug te trekken. Je bent al hartstikke moe, dus je hebt geen puf om met vriendinnen te borrelen of naar je sportclubje te gaan. Het is slim om jezelf toch geregeld van de bank te slepen, want kletsen met mensen is een van de beste manieren om je energielevel op te krikken.

7. Je dromen visualiseren

Weet je nog dat je vroeger uren in tijdschriften kon bladeren, knippen en scheuren? Puur op gevoel? Als je er eens goed voor gaat zitten met een stapel bladen kun je dat gevoel van toen zonder moeite terughalen. Heb je een berg plaatjes verzameld? Dan kun je de inspirerendste exemplaren op een schildersbord of groot vel papier plakken. Als je hardop benoemt welk gevoel elk knipsel bij je oproept – een verlangen, een droom, een wens – krijg je een goed beeld van wat je behoeftes zijn in het leven.

De natuur in gaan, reizen of lekker op de bank zitten met een boekje. Als je het moodboard op een zichtbare plek in je huis hangt, zorgt het elke keer dat je er langsloopt voor een kleine energiekick.

8. Je takenlijstje laten voor wat het is

Als je de dag begint met het beantwoorden van allerlei mailtjes en apps, dan besteed je een heleboel energie aan iets wat je alleen maar prikkels oplevert. Als je je energie volgt in plaats van je takenlijstje, dan zul je onbewust steeds die actie uitkiezen die op dat moment het best bij je past.

9. Met de stofkam door je spullen

Het kan als rijkdom voelen om veel spullen om je heen te hebben, maar in werkelijkheid zijn het vaak enorme energievreters. “Al die materie om ons heen maakt moe en futloos”, zegt Karin Kingston, auteur van de bestseller Weg met de warboel en bekend van haar kennis op het gebied van space clearing (het energetisch reinigen van je huis, red.). We moeten volgens haar ruimen, ordenen en wegdoen. Een minder vol huis betekent een minder vol hoofd. De levenskracht gaat weer stromen, wat zorgt voor vitaliteit, energie en kracht.

10. Weggeven maar

Als je kijkt naar het rijtje met beroepen die het gelukkigst maken, zie je daar onder meer predikant, brandweerman, schoolhoofd en kinesitherapeut tussen staan. Allemaal banen waarin je op de een of andere manier verzorgend, hulpvaardig of ondersteunend bezig bent. Dat is geen toeval, want het geeft veel plezier en voldoening om iets voor een ander te betekenen.

Tijdens een experiment aan de Vancouver Universiteit in Canada kregen twee groepen een geldbedrag. De ene groep moest het aan zichzelf besteden, de andere groep moest een leuk cadeautje kopen voor iemand of een donatie doen aan een liefdadigheidsinstelling. Degenen die kleren of gadgets hadden gekocht, voelden zich een momentje heel goed, maar ervoeren geen langdurige bevrediging. De andere groep, die het geld had gebruikt om anderen te helpen, wél.

11. De boel lekker laten doorluchten

Het klinkt als iets wat té simpel is om echt te kunnen werken. Maar echt: een raam openzetten kan een wereld van verschil maken. Als je omgeving afkoelt, krijg je meer energie. Doordat de hoeveelheid koolstofdioxide daalt, krijg je ook minder snel last van energiedipjes. Vriest het buiten dat het kraakt? Investeer dan in een paar planten voor binnen. Planten absorberen koolstofdioxide en andere stofjes die moe maken.

12. Een hobby nemen

Als je ervoor kiest om bewust tijd voor jezelf vrij te maken, ontsnap je even aan de routine van alledag. Je begeeft je een tijdje in een heel andere wereld, bijvoorbeeld eentje die bestaat uit het maken van een schilderij, het timmeren van een kastje of het snoeien van de buxushagen. Dat zorgt ervoor dat er andere energie in jezelf wordt losgemaakt, wat extra wordt gestimuleerd door het goede gevoel dat een hobby je geeft. Je bent trots op het eindresultaat of het feit dat je hebt doorgezet. Dat heeft een positieve uitwerking op allerlei vlakken, zoals je zelfvertrouwen en je energielevel.

13. Je brein op pauze zetten

Doe je even niets, dan activeert je brein het zogeheten Default Mode Network. Dit is een netwerk van hersengebieden die aangaan als je nergens specifiek aan denkt, zoals wanneer je dagdroomt of onder de douche staat. Dit netwerk zorgt ervoor dat je brein relaxt, herstelt en vernieuwt.

14. Uit je comfortzone stappen

Als je gaat uitzoeken wat het vuurtje in jou opstookt, betekent dat ongetwijfeld dat je af en toe iets zult moeten doen wat nieuw of eng is. Maar dat is juist goed, zegt de Canadese Danielle LaPorte in haar bestseller The fire starter sessions. “Schrap de woorden ‘Ik weet niet wat ik moet doen’ uit je woordenboek en laat ‘Ik ga het uitzoeken’ je nieuwe mantra zijn”, zegt ze in haar boek. Uit je comfortzone stappen zorgt voor vernieuwing en energie. Het is logisch dat je daarbij soms angst voelt voor het onbekende, maar dat is gewoon een onderdeel van het proces.

15. Herhalen wat je als kind deed

De dingen die je als kind graag deed, kunnen je goed uit je volwassen stressgevoel halen. Misschien werd je blij van tekenen of toneelspelen. Of klom je graag in bomen, zoefde je van de glijbaan of speelde je urenlang met Lego. Met het ouder worden stoppen we met al die activiteiten, terwijl is aangetoond dat dit soort ‘kinderdingen’ je geest verfrissen, creatief houden en opladen. Tekenen kun je zo doen, maar je kunt bijvoorbeeld ook naar een zwemparadijs met glijbanen gaan als je daar als kind dol op was.

Hoe kom je er weer bovenop?

Als je een lange periode van stress hebt gehad, gaat de stress ‘in je systeem zitten’. “In de eerste dagen nadat de stress is gestopt, kunnen de heftigste dingen vrijkomen”, vertelt Maaike Helmer, oprichter van het online anti-stressmagazine stressedout.nl en schrijver van NIETS, een roman over innerlijke rust. “Je moet bijvoorbeeld veel huilen, voelt je lamlendig, hebt meer slaap nodig of zit juist nog vol in je adrenaline. Het is belangrijk daaraan toe te geven. Na ongeveer twee weken zou de fase moeten beginnen waarin je je problemen een beetje in kaart kunt brengen en langzaam gaat toewerken naar oplossingen.”

Focus op jezelf

Je huisarts kan je eventueel helpen om vast te stellen of je externe hulp nodig hebt. Ondertussen help je jezelf het best door goed voor jezelf te zorgen. “Dat betekent om te beginnen dat je jezelf voortaan op de eerste plaats gaat zetten”, zegt stress- en burn-outcoach Jolanda Bouman, van wie onlangs Take a break uitkwam: een tweedaags programma met 66 oefeningen voor een rustiger en gezonder leven. “Wees niet bezig met wat anderen vinden en van je verwachten, maar focus op wat goed is voor jou. Dat begint met een goede nachtrust, regelmatig bewegen, gezond eten en het inplannen van herstelmomenten.”

Humor

Maar ook op het geestelijke vlak moet je energie weer opladen. Bouman: “Dat is het moeilijkst. Het helpt in elk geval om humor in je leven te brengen: relativeer, lach. Wat ook veel energie geeft, is praten met mensen die je aardig, leuk of inspirerend vindt. Je kunt afspreken, maar even bellen kan net zo fijn zijn. Het is ook goed om nieuwe ervaringen op te doen en dingen te leren; bijvoorbeeld naar een museum gaan waar je nog nooit bent geweest of jezelf opgeven voor een cursus tekenen. De opstelsom van dit alles is dat je weer innerlijke veerkracht opbouwt, wat ervoor zal zorgen dat je er na een tijdje weer tegenaan kunt.”

Beeld | iStock

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2020-04. Je kunt deze editie nabestellen via Magazine.nl.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant