Gezondheid

Dít is waarom emotie-eten op de loer ligt in quarantaine

dit-is-waarom-emotie-eten-op-de-loer-ligt-in-quarantaine.jpg

In deze quarantainetijd ligt emotie-eten op de loer. We grijpen eerder naar suiker, vet, zout en alcohol en kiezen voor gerechten die ons stress en onzekerheid éven doen vergeten. Ondertussen vliegen de quarantainekilo’s eraan. Orthomoleculair voedingsdeskundige en leefstijl coach Anne de Meulmeester legt op Bedrock.nl de psychologie achter eetgedrag uit.

Het grootste deel van je gezonde of ongezonde eetgedrag wordt bepaald door je omgeving. Niet gek dus dat deze quarantainetijd invloed heeft op onze lifestyle.

Emotie-eten

Een eetbui is volgens De Meulmeester het gevolg van een niet vervulde emotionele behoefte. Emotie-eten gaat vaak gepaard met vermoeidheid, (chronische) stress, de lat voor jezelf te hoog leggen, langdurig over je eigen grenzen (laten) gaan en gevoelens van teleurstelling, verdriet of boosheid willen vermijden. Maar ook gevoelens van onrust, verveling of juist iets positiefs willen vieren kunnen kunnen zorgen voor een eetbui. Nu we in quarantaine zitten zijn we nog vatbaarder voor emotie-eten.

Triggers

Het is goed om te kijken naar wat jouw triggers zijn. Op welke momenten van de dag heb je het bijvoorbeeld moeilijk en kom je in de verleiding om te gaan snoepen? Gebeurt dit bijvoorbeeld als je alleen thuis bent en niemand je ziet of juist als je in de supermarkt loopt en in de verleiding komt om een chocoladereep te kopen? Je kunt ook voor jezelf nagaan welke specifieke gevoelens en emoties de aanleiding zijn om te gaan eten. Gun je jezelf een beloning, eet je als je je verdrietig voelt, eet je uit frustratie, verveling of omdat je moe bent? Een goede tip van De Meulmeester is om een voedingsdagboek bij te houden. Beschrijf hierin wat de omstandigheden zijn waarin en wat je gaat eten, de situatie, je gedachten en de gevoelens. Zo creëer je inzicht in je eetgedrag.

Stress

Dat we momenteel veel thuis zitten, maakt ons nog vatbaarder voor emotie-eten. De structuur bij velen valt weg en daarnaast is er onzekerheid en uitzichtloosheid van de coronacrisis waardoor je stress kunt ervaren. Stress heeft een negatieve invloed op je gezondheid. Wanneer je stress hebt is het niet handig om te gaan snacken. Volg bijvoorbeeld een ontspannende yogales, doe een ontspanningsoefening of zeg nee tegen een afspraak in je overvolle agenda.

Verdrietig gevoel

Grijp jij naar ongezonde snacks als je je down voelt of andere gevoelens probeert te vermijden tijdens deze quarantaine? Begin aan een nieuwe gewoonte en faal gerust, dit heeft geen invloed op je slaagkansen. De essentie is dat je een oude routine – bijvoorbeeld ‘Ik voel me down dus ik eet cake’ – vervangt door een nieuwe routine: ‘Ik voel me down, dus ik zet een kopje thee’.

Wil je meer lezen over dit onderwerp? Lees dan hier het hele artikel.

Bron | Bedrock.nl
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant