Gezondheid

Hoe (on)gezond is het om elke dag een toetje te eten?

hoe-ongezond-is-het-om-elke-dag-een-toetje-te-eten.jpg

Dessert, toetje of nagerecht: hoe je het ook noemt, veel Nederlanders zijn dól op een zoete afsluiter na de maaltijd. Maar hoe (on)gezond is het eigenlijk om elke dag een toetje te eten?

Het blijkt vooral af te hangen van wát je kiest om na je diner te eten.

Elke dag een toetje

Als jouw maaltijd niet af is voordat je iets zoets gegeten hebt, heb je geluk: het Voedingscentrum zegt dat een toetje eten niet per se ongezond is. Er zijn zelfs verschillende toetjes die in de Schijf van Vijf staan. Zo kun je na het eten best een schaaltje magere of halfvolle yoghurt eten, en ook een bakje kwark of wat vers fruit is niet slecht voor je. Sterker nog, zo’n nagerecht geeft je juist een hoop voedingsstoffen die je hard nodig hebt. Denk dan bijvoorbeeld aan calcium, vitamine B12 en vitamine C.

Lees ook: Waarom je altijd ruimte overhoudt voor een toetje

Vruchtenyoghurt

Een schaaltje magere naturel yoghurt of kwark is dus een goede optie, maar wees eerlijk: je favoriete toetje is het waarschijnlijk niet. Hoe zit dat met vruchtenyoghurt? Daarmee moet je volgens het Voedingscentrum oppassen. Het bevat soms namelijk veel meer suikers en calorieën dan je zou verwachten. Een schaaltje magere aardbeienyoghurt bevat 107 kilocalorieën, terwijl dezelfde hoeveelheid naturel yoghurt maar 56 calorieën bevat. Je kunt bijvoorbeeld wel kiezen om een paar aardbeien of blauwe bessen door je naturel yoghurt te doen. Dan krijg je niet alleen een lekkere smaak, maar voeg je ook direct een hoop vezels en voedingsstoffen toe.

Vla, ijs of pudding

En hoe zit het dan met vla, pudding, chocolademousse en roomijs? Súperlekker natuurlijk, maar het zijn volgens het Voedingscentrum helaas minder goede keuzes. Deze bevatten wel het gezonde van zuivel, maar ook veel meer vetten en suikers dan yoghurt. Ze vallen dan ook niet binnen de Schijf van Vijf, maar dat betekent niet dat je ze nooit mag eten. Af en toe een ijsje, schaaltje vla of pudding kan best, maar het is volgens het Voedingscentrum niet verstandig om het elke dag te nemen.

Recepten

Natuurlijk mag je jezelf bést eens af en toe verwennen. Heb je meteen zin gekregen in een lekker luxe nagerecht? Wat dacht je van banoffee in een glaasje of kokos-amandelpudding met granaatappel & rozenblaadjes? Of misschien is deze tiramisu met frambozen meer iets voor jou.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

M19

Margriet 19 ligt in de winkels, en dit extra dikke nummer staat volledig in het teken van Moederdag én alle gezonde trends van deze zomer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant