Gezondheid

‘Elke dag een ei mag’

eieren-mogen-weer.jpg

Als we een Amerikaanse gezondheidscommissie mogen geloven, maakt het voor je hart weinig uit hoeveel cholesterol je binnenkrijgt en kun je gerust twee eitjes per dag eten. Dat is behalve lekker en makkelijk, ook gezond! 

Volgens de Dietary Guidelines adviescommissie kan er een dikke streep door het jarenlange advies om niet elke dag eieren te eten, omdat ze veel cholesterol bevatten. Hoeveel cholesterol je eet, zou namelijk amper effect hebben op de hoeveelheid cholesterol in je bloed. Deze is overwegend genetisch bepaald, aldus de Amerikaanse cardioloog Steven Nissen van de Cleveland Clinic. “Het advies om niet teveel eieren te eten, was nooit gebaseerd op goede wetenschap. De voedingsadviezen zijn al decennia verkeerd.” Overigens wordt er in het adviesrapport nog wel gewaarschuwd tegen het eten van verzadigd vet.

Mooi meegenomen

In de aanbeveling van de commissie staat dat we maximaal 300 milligram cholesterol per dag kunnen eten zonder bang te hoeven zijn dat onze aderen dichtslibben. Dat staat gelijk aan twee eieren per dag. Da’s mooi meegenomen, want daarmee krijgen we flink wat extra vitamines en mineralen binnen! Eieren zijn behalve rijk aan vitamine B12, vitamine D en mineralen als fosfor en seleen, ook een bron van vitamine A, vitamine B2, foliumzuur, ijzer en zink. Door deze voedingsstoffen zijn eieren bovendien een goede vleesvervanger, dus ideaal als je een dagje wilt ‘flexitariën’. En alsof dat nog niet genoeg goed nieuws is: ze zijn zelfs gezond voor je haar.

Pas op je ei!

Toch zijn er een paar dingen waar je bij je eitje op moet letten. Een aantal tips:

* Gebruik liever geen rauwe eieren in gerechten die niet meer worden verhit, daarmee voorkom je het risico op salmonellabesmetting.
* Bewaar eieren in de koelkast. Zo verklein je het risico op salmonellabesmetting.
* Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed.
* Eieren nemen geurtjes snel over. Je kan ze daarom beter niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten bewaren.
* Als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn, kun je een test doen. Leg een ei in water met zout (verhouding 80 gram per liter). Een ei dat drijft is niet goed meer.

Blij ei?

Een eitje mag dan gezond zijn, het is ook belangrijk om te weten waar je eitje vandaan komt. Biologische kippen hebben de meeste ruimte per kip, kunnen naar buiten en gewoon doen wat een kip wil doen: stofbaden nemen, rondscharrelen en naar granen en wormpjes zoeken. Uit onderzoek blijkt dat het daglicht dat de buitenlopende kippen krijgen ze minder angstig maakt en een positieve uitwerking heeft op de stofwisseling. Ook blijven hun snaveltjes intact, in tegenstelling tot die van bijvoorbeeld vrije uitloopkippetjes.

Pel ‘m snel

Lekker, zo’n ei, maar kan dat pellen nou niet sneller? Dus wel.

Bron | usatoday.com en voedingscentrum.nl

Ook interessant