Dit gebeurt er met je lichaam als je elke dag 30 minuten wandelt  Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

Elke dag dertig minuten wandelen heeft dit effect op je lichaam

Hoe druk je ook bent, dertig minuten per dag heb je waarschijnlijk écht wel over om even snel naar buiten te gaan voor een blokje om. Want wist je dat slechts dertig minuten per dag wandelen, al veel positieve gevolgen kan hebben voor je lichaam?

Dus: tijd om de sportschoenen aan te trekken en even te gaan wandelen.

Effecten van dertig minuten wandelen op je lichaam

Als je denkt dat alleen een flinke workout in de sportschool effect heeft op je gezondheid, dan heb je het mis. Slechts een half uurtje wandelen, gewoon door de wijk waar je woont, helpt al mee aan een gezondere levensstijl. We zetten acht effecten van dertig minuten wandelen voor je op een rij.

1. Je verbrandt ongeveer 150 calorieën

Natuurlijk draait voldoende beweging krijgen om véél meer dan alleen het verbranden van calorieën, maar dat je er met dertig minuten wandelen zo’n 150 verbrandt is toch mooi meegenomen.

2. Het verkleint de kans op hart- en vaatziekten

Dertig minuten beweging per dag, waaronder dus wandelen, verkleint de kans op diverse hart- en vaatziekten. Volgens the Heart Foundation zelfs wel tot 35 procent, zeker als je het combineert met een gezonde levensstijl. Door flink door te stappen en je hartslag te verhogen, train je ook nog eens je hartspieren en verbeter je de bloedsomloop.

3. Je benen komen beter in shape

Niet alleen je hart wordt getraind door elke dag dertig minuten te wandelen, je beenspieren krijgen ook een workout. Je versterkt met wandelen je dijen en kuitspieren, waardoor je benen ook nog eens meer in shape komen.

4. Je hersenen krijgen een oppepper

Wandelen helpt je hersenen op allerlei manieren, zelfs als het maar een half uurtje is. Het helpt bijvoorbeeld je geheugen en cognitieve vaardigheden, maar zorgt er óók voor dat er meer zuurstof in je brein komt. En dat heeft ook weer voordelen: je krijgt meer energie, waardoor je een betere concentratie en focus hebt.

5. Je kunt spataderen verminderen

Volgens de Cleveland Clinic kun je sommige spataderen verminderen door elke dag een half uur te wandelen. Niet alleen worden ze minder zichtbaar, maar het zou ook minder pijnlijk worden. Moet je wél goede schoenen aantrekken en je hakken thuislaten.

6. Het is goed voor je spijsvertering

Ga je na het eten even dertig minuten wandelen? Dan helpt dat je spijsvertering een handje mee. Het helpt om eten sneller te verteren en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Hartstikke goed voor je lichaam dus!

7. Je krijgt vanzelf zin om méér te sporten

In het begin voelen die dertig minuten misschien nog als een uitdaging, maar je zult merken dat het wandelen steeds makkelijker gaat. En dat smaakt naar meer! Je merkt dat je zin hebt om langer te gaan lopen bijvoorbeeld, of misschien zelfs wel je hardloopschoenen aan te trekken. Of stap je liever op de fiets? Het kan allemaal.

8. Je creativiteit krijgt een boost

Heb je een creatief project waarmee je aan de slag wil? Tijd om je sportschoenen aan te trekken en dertig minuten te gaan wandelen. Het zal je verbazen hoe gemakkelijk je onderweg ineens ideeën kunt bedenken, zonder de afleiding van de televisie en die afwas die nog gedaan moet worden. Neem wel een kladblokje mee, zodat je al je plannen niet vergeten bent voor je thuis aankomt.

Bron | PureWow, Eat this not that

Ilse van RoekelGetty Images/Westend61

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden