Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom het goed is om na de overgang veel eiwitten te eten

waarom-het-goed-is-om-na-de-overgang-veel-eiwitten-te-eten.jpg

Als je ouder wordt, neemt je spiermassa steeds meer af. Wanneer je rond de zeventig bent, is nog maar de helft van je oorspronkelijke spiermassa over. Wie op z’n oude dag nog fit en vitaal wil zijn, moet daarom extra zijn best doen om voldoende spierkracht te behouden. Dat kun je doen door regelmatig te bewegen, maar daarnaast is voeding ook heel belangrijk.

Volgens professor Lisette de Groot van de Universiteit Wageningen is het voor vrouwen die uit de overgang komen extra belangrijk om dagelijks voldoende eiwitten te eten.

Eiwitten na overgang

Een paar jaar geleden hebben onderzoekers van de Universiteit Wageningen een onderzoek gedaan onder ouderen. Een deel van de proefpersonen kreeg de opdracht om krachttraining te doen. Ze kregen ook een dieet dat rijk was aan eiwitten. De controlegroep kreeg dat dieet niet, maar deed wel krachttraining. “De combinatie van bewegen en eiwit bleek de beste uitkomst te bieden. De ouderen kregen meer spierkracht en -massa. Ook scoorden ze beter op de functietesten”, vertelt professor De Groot. “Als je ouder wordt en je neemt geen extra eiwit, dan eet je je eigen spieren op. Dat komt omdat we minder gevoelig worden voor de stimulerende werking van eiwit op de spieraanmaak.”

Eiwitrijk ontbijt

Volgens De Groot moeten ouderen dagelijks 25 gram hoogwaardig eiwit binnenkrijgen in hun dieet. Deze moeten bij voorkeur ’s ochtends worden ingenomen. Op latere leeftijd word je namelijk wakker met een negatieve eiwitbalans. Je lichaam heeft deze stof echter wel nodig om belangrijke lichaamsprocessen, zoals de hartfunctie, hersenactiviteit en het afweersysteem, in stand te houden. Als dat eiwittekort ’s ochtends niet snel wordt aangevuld, breekt het lichaam spiermassa af.

Lees ook
Helft van de vrouwen komt meer dan 5 kilo aan tijdens de overgang

Grote hoeveelheid

“25 gram eiwitten, dat zijn drie of vier middelgrote eieren of 600 ml volle yoghurt.” Een behoorlijke hoeveelheid dus. Gelukkig zijn er steeds meer producten verkrijgbaar waaraan extra eiwit is toegevoegd. De professor ontwikkelde daarnaast zelf een eiwitwijzer die een handreiking biedt in de hoeveelheid eiwitten per ontbijtproduct.

Bron | De Telegraaf
Beeld | iStock

Ook interessant