Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Eierkoeken: een gezonde keuze?

eierkoeken.jpg

Doordat Sonja Bakker ooit met haar dieet de eierkoek als gezond tussendoortje heeft geïntroduceerd, is de koek ongekend populair. Maar hoe gezond is de eierkoek nu echt? 

Volgens een woordvoerder van het Voedingscentrum is een eierkoek niet een gezond product omdat het geen waardevolle voedingsstoffen bevat. Maar als je toch een tussendoortje kiest binnen de categorie ‘koeken’ is de eierkoek vanwege het relatief lage vetgehalte wel een betere keuze dan koeken met meer verzadigd (‘verkeerd’) vet, zoals een plak cake of een gevulde koek. Daarentegen is het suikergehalte ook vrij hoog.

Voedingswaarde eierkoeken (per stuk)
Energie 85 kcal
Vet 0,6 g
Verzadigd vet 0,2 g
Eiwit 2,1 g
Koolhydraten 17,7 g
Vezels 0,2 g
Zout 0,11 g

Gezonde tussendoortjes

Beter keuzes voor een tussendoortjes zijn rijstwafels (eventueel met een plakje avocado), een kommetje yoghurt met fruit, rauwe worteltjes of kerstomaatjes, een stuk fruit of een handje walnoten/amandelen. Je krijgt dan meteen waardevolle voedingsstoffen binnen.

Zelf eierkoeken maken?

Wat heb je nodig?

– 100 g suiker
– 2 eieren
– 100 g zelfrijzend bakmeel

Zo maak je het!
Verwarm de oven voor op 180°C. Mix de suiker met de eieren in een kom totdat je een redelijk dik beslag hebt. Voeg vervolgens het bakmeel toe en spatel dit erdoorheen. Schep 8 bolletjes op de bakplaat (ze worden iets groter) en bak ze in ongeveer 15 minuten in de oven gaar.

Recept is afkomstig van Lekker & Simpel
Beeld: Bakkersinbedrijf.nl

Ook interessant