Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Feit of fabel: kunnen eieren het risico op diabetes type 2 verhogen?

eiwitten-nadelen.jpg

Van één ei per dag tot maximaal twee per week: over de vraag welke hoeveelheid eieren gezond is, bestaat een hoop discussie. Zo zou volgens sommige mensen meerdere eieren per week eten het risico op diabetes type 2 kunnen verhogen. Maar klopt dat wel?

We leggen je uit wat je moet weten over het verband tussen eieren en diabetes type 2. 

Verhogen eieren het risico op diabetes type 2?

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar het verband tussen eieren en het verhogen van het risico op diabetes type 2. Uit een Chinees onderzoek bleek dat het eten van minimaal één ei per dag, gepaard ging met een grotere kans op diabetes type 2. Hiervoor werd lange tijd een groep van 8.545 mensen gevolgd, zonder iets aan hun situatie te veranderden. Het ging om Chinezen van gemiddeld 50 jaar oud. Na 18 jaar hebben de onderzoekers gekeken hoe het zit met de relatie tussen de consumptie van eieren en het risico op diabetes type 2. Uit de resultaten bleek dat Chinezen die regelmatig één of meer eieren per dag aten tijdens het onderzoek 60 procent meer kans kregen op diabetes type 2, dan de deelnemers die maar één ei per week aten. 

Toch betekent dat niet dat daarmee de conclusie al kan worden getrokken dat eieren het risico op diabetes type 2 verhogen. Er kunnen namelijk ook nog andere factoren meespelen, waardoor iemand diabetes kan krijgen.  

12 eieren per week 

Uit een ander Australisch onderzoek blijkt juist dat het eten van 12 eieren per week geen kwaad zou kunnen. Maar ook daar zitten haken en ogen aan. Dit onderzoek werd namelijk niet uitgevoerd onder de doorsnee bevolking, maar bij mensen die al diabetes type 2 of een voorstadium hiervan hadden. De ene groep deelnemers at in dit onderzoek 12 eieren per week. De andere groep minder dan twee eieren per week. Na een jaar zagen de Australische onderzoekers geen verschil in gewichtsverlies en bloedwaarden, zoals glucose, lipiden en ontstekingsmarkers. 

Veel van de deelnemers slikten cholesterolverlagende medicatie. Daarnaast vertelde een diëtist hoeveel en wat ze mochten eten en hoeveel ze moesten bewegen. Dit heeft mogelijk de uitkomst kunnen beïnvloeden. Daarom kan er ook uit dit onderzoek geen harde conclusie worden getrokken dat je 12 eieren per week zou mogen eten. 

Lees ook: Wat is gezonder: een hard- of zachtgekookt ei?

Het advies 

Eieren zijn rijk aan vitamines, mineralen en eiwitten, maar bevatten ook relatief veel cholesterol en verzadigd vet. Hoewel de Gezondheidsraad geen richtlijnen heeft voor eieren of cholesterol uit voeding, concluderen zij wel dat het aannemelijk is dat meer dan zeven eieren per week eten samenhangt met een verhoogd risico op diabetes. 

Daarom adviseert het Voedingscentrum om 2 tot 3 eieren per week te eten. Voor vegetariërs ligt dat advies op 3 tot 4 eieren per week. De Nederlandse Diabetes Federatie is iets soepeler en stelt dat het verband tussen diabetes en eieren onduidelijk is. Zij raden voor mensen met diabetes aan om niet meer dan 7 eieren per week te eten. 

Bron | Gezondheidsnet, Voedingscentrum, Diabetes Fonds
Beeld | Getty Images

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant