Gezondheid

Altijd nodig naar de wc tijdens het hardlopen? Dit is het effect op je darmen

effect-van-hardlopen-op-je-darmen.jpg

Misschien is het je wel eens opgevallen dat als je lekker aan het hardlopen bent, je ineens heel nodig naar de wc moet voor een grote boodschap. Toeval? Nee, er is blijkbaar een verklaring voor het effect van hardlopen op je darmen. 

Vervelend als je rondje hardlopen telkens verpest wordt door een toiletbezoek. Zo werkt het en dit kun je ertegen doen. 

Het effect van hardlopen op je darmen 

Was je net van plan om een halve marathon te rennen, wordt je sportieve motivatie gestoord door de drang van een bezoek aan de wc. Naast dat stress, spanning en voeding effect hebben op je ontlasting zijn er nog twee hoofdoorzaken waardoor hardlopen op je darmen werkt. Allereerst wordt je darmbeweging in gang gezet door hardlopen. Heb je last van verstopping? Ga dan dus vooral een rondje rennen om je darmen aan het werk te zetten. Daarnaast heeft hardlopen effect op je bloedstroom en dus op je darmen. Je bloed gaat tijdens het rennen vooral naar je actieve spieren. Hierdoor krijgen je spijsverteringsorganen tijdelijk minder bloed, voedingsstof en zuurstof.

Sta er niet te veel bij stil

Het is natuurlijk erg vervelend als je renplezier elke keer wordt verpest doordat je een toiletbezoek niet meer uit kunt stellen. Gelukkig zijn er een aantal tips die je kunnen helpen. Probeer bijvoorbeeld niet te veel stil te staan bij het ongemak. Als je bijvoorbeeld bang bent dat je tijdens het hardlopen naar de wc moet, zal dit juist effect hebben op je darmen. Je wakkert hierdoor dit verband in je hoofd des temeer aan. Zeker als je hierdoor merkt dat je stress of spanning ervaart tijdens het rennen kun je nog eerder naar de wc moeten. Probeer vooral afleiding te zoeken, zodat je hier niet te veel over nadenkt. Bijvoorbeeld door met muziek op te rennen of te genieten van de natuur.

Lees ook: Waarom je soms zijsteek krijgt tijdens het hardlopen (en zó voorkom je het)

Vezelrijk eten en cafeïne overslaan

Het is geen geheim dat voeding veel effect heeft op je darmen. Wanneer je gaat hardlopen kun je dus het best vezelrijk voedsel even overslaan. Ga bijvoorbeeld voor een banaan of bakje kwark in plaats van een bruine boterham. En ook een kopje koffie, om jezelf extra op te peppen voor het rennen, kun je beter vermijden. 

Ga voor het hardlopen naar het toilet

Als je merkt dat hardlopen een heel sterk effect heeft op je darmen, probeer dan altijd voor het rennen alvast naar de wc te gaan. Forceren is natuurlijk ook niet goed, maar met hoge nood rennen is geen pretje. Ga voor de zekerheid naar de wc, als blijkt dat je moet kun je daarna met plezier genieten van je rondje rennen. Als je een lange afstand wilt gaan rennen kun je ook alvast een klein testrondje maken om warm te worden in de buurt van je huis. Als je dan al merkt dat je naar de wc moet, kun je daarna tijdens je lange route ongestoord hardlopen.

Route met een wc

Mocht je al van huis weg zijn maar het toch niet redden tot je eindbestemming zonder bezoek aan het toilet? Stippel dan een route uit waarbij je langs een wc komt. Dat kan langs een openbaar toilet zijn, een wijk met huizen (bijvoorbeeld een huis van iemand die je kent) of langs horecazaken. Als je wat kleingeld meeneemt zal dit vast geen probleem zijn. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health
Beeld | iStock

M18

Margriet 18 ligt in de winkels, en dit extra nummer staat volledig in het teken van 75 jaar vrijheid. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant