Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít effect heeft (on)voldoende slaap op je bloedsuikerspiegel

effect-slaap-bloedsuikerspiegel.jpg

Je bloedsuikerspiegel is belangrijk voor je lichaam. En uit onderzoek blijkt dat ook je slaap een belangrijk effect kan hebben op hoe gezond die bloedsuikerspiegel is. Van de kwaliteit tot je slaapduur: we leggen je uit wat je hierover moet weten. 

En andersom lijkt je bloedsuikerspiegel ook weer effect te hebben op je slaapkwaliteit.

Wat is je bloedsuikerspiegel?

Voordat we dieper ingaan op het effect van slaap op je bloedsuikerspiegel, is het goed om te weten wat je bloedsuiker inhoudt. Je bloed heeft een bloedsuikergehalte. Dat is de hoeveelheid glucose (dus suikers) die in je bloed zitten. Je lichaam haalt die glucose voornamelijk uit voeding. Vervolgens wordt die glucose uit je bloed over cellen overal in je lichaam verspreid, zodat ze voldoende energie hebben. Het energieverbruik zorgt voor een daling en eten zorgt weer voor een stijging. Het is dus niet gek dat je bloedsuikerspiegel gedurende de dag omhoog of omlaag kan gaan. Toch liggen de waardes bij een gezond lichaam wel rond een normaal gemiddeld level en blijven grote pieken en dalen uit. 

Het effect van slaap op je bloedsuikerspiegel 

Voeding heeft dus een belangrijke rol als het om je bloedsuikerspiegel gaat. Maar dat is niet het enige. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat slaap een effect kan hebben op je bloedsuikerspiegel. In een studie droegen zo’n 1.000 gezonde volwassenen twee weken lang apparatuur die de slaapkwaliteit meten en glucosemonitoringsapparaten om hun bloedsuikerspiegel te registeren na hun standaard ontbijt elke ochtend. Het is bekend dat het eten van een maaltijd – in dit geval het ontbijt – voor een verandering van de bloedsuikerspiegel zorgt. Dit wordt ook wel postprandiale glykemische controle genoemd. Hoe beter je lichaam de postprandiale glykemische controle handhaaft, hoe gezonder de bloedsuikerspiegel. 

Uit de metingen in het onderzoek bleek dat de mensen met een latere bedtijd en een slechte slaapkwaliteit een lagere glykemische controle hadden en een suboptimale bloedsuikerspiegel. De mensen met een vroegere bedtijd en een betere slaapkwaliteit hadden een betere controle van de bloedsuikerspiegel en ook een gezondere bloedsuikerspiegel. Het onderzoek suggereert ook dat andersom een gezonde bloedsuikerspiegel na het ontbijt ervoor zou zorgen dat de slaapkwaliteit verbetert. 

Lees ook: Déze link bestaat er tussen weinig slapen en het risico op dementie

Een betere nachtrust

Hoewel er nog meer onderzoek nodig is naar het verband tussen slaap en je bloedsuikerspiegel, lijkt het erop dat een goede nachtrust bevorderlijk is voor een gezonde bloedsuikerspiegel en andersom. Probeer daarom om elke nacht ongeveer acht uur te slapen en blijf niet te lang met slaapproblemen rondlopen. 

Bron | Mind Body Green
Beeld | Getty Images

Ook interessant