Gezondheid

4 eetgewoontes waar je slank en gezond van blijft

met-deze-vier-eetgewoontes-kun-je-makkelijker-slank-blijven.jpg

Als kind leren we om altijd ons bord leeg te eten. Maar is dat eigenlijk wel zo gezond? Volgens de meeste Japanners in ieder geval niet.

Zij hanteren een regel dat je moet stoppen met eten wanneer je gevoelsmatig voor 80 procent vol zit.

Hara Bachi bu principe

Veel Japanners eten volgens het Hara Bachi Bu principe. Dit betekent letterlijk: eet totdat je 8 parten (van 10) vol bent, of – vrij vertaald – voor 80 procent vol zit. We moeten toegeven, dit vergt een beetje zelfbeheersing, maar het is niet geheel zonder resultaat. Het Hara Bachi Bu principe komt namelijk van het Japanse eiland Okinawa. De bewoners van dit eiland eten gemiddeld ongeveer 1800 tot 1900 calorieën per dag met een voedingspatroon dat voornamelijk bestaat uit plantaardige producten en verse vis. Volgens de Japanners is het dan ook niet geheel toevallig dat deze bevolking tot de gezondste en langstlevende ter wereld behoort.

Slank blijven

De 80 procent-regel dankt zijn grondslag aan het feit dat het even duurt voor je hersenen een seintje krijgen dat je voldoende gegeten hebt. Als je deze methode onder de knie krijgt, is het behouden van een gezond gewicht dus een eitje! Vind je het lastig om maat te houden? Dan zij er vier handige tips die ervoor kunnen zorgen dat je nooit meer overeet:

1. Eet langzamer

Wie snel eet, is geneigd meer te eten. Kauw rustig en neem een pauze tussen de happen door. Op die manier geef je je lichaam tijd om signalen aan de hersenen te geven of je maaltijd voldoende is geweest of niet.

2. Focus op het eten

Eet jij vaak voor de tv of laptop? Weg met dat ding! Wanneer je niet op het eten, maar op iets anders focust, krijg je tijdens het eten namelijk ongemerkt veel meer calorieën binnen. Bovendien zul je zien dat je door te focussen beter van je maaltijd kunt genieten.

3. Gebruik kleiner servies

Een slim psychologisch trucje: eet van kleinere borden en drink uit kleinere glazen. Je zult zien dat je minder grote porties eet zonder erbij stil te staan.

4. Hard voedsel

Of je genoeg gehad hebt, wordt meer bepaald door de textuur en smaak van het voedsel dan door de calorieën. Zo vult hard voedsel sneller dan zacht of vloeibaar voedsel, ongeacht de energiewaarde.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Bron | Blue Zones
Beeld | iStock

Ook interessant