Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Eerst sporten of eerst eten?

running2-jpg.jpg

runningPersonal trainers zullen je zeggen dat eerst eten je brandstof oplevert voor een goede training. Maar de algemene opvatting is dat sporten op een lege maag het lichaam dwingt zijn reserves aan te spreken. Hierdoor worden calorieën verbrand die als vet zijn opgeslagen, zo komt er een efficiëntere training tot stand.

Maar wat is nu waar? Volgens onderzoekers is er geen simpel antwoord. Uit een gericht onderzoek uit 1995 naar deze bewering kwam naar voren dart mensen inderdaad meer calorieën uit vet verbrandden op dagen dat ze op een lege maag gingen sporten dan op de dagen dat ze eerst een licht ontbijt hadden genuttigd. Maar het was verwaarloosbaar, en uit andere onderzoeken is gebleken dat er op termijn uiteindelijk minder calorieën worden verbrand. Waarom? De trainingen zijn korter.

Het lijkt erop dat je niet zo ver komt op een lege maag. In een ander onderzoek, gepubliceerd in het Journal Medicine & Science in Sports & Exercise, moest een groep mensen op twee ochtenden op een hometrainer fietsen: de ene dag na een licht ontbijt en de andere dag zonder iets te hebben gegeten. De onderzoekers kwamen erachter dat, als de proefpersonen niets aten, ze sneller moe werden en ongeveer dertig minuten eerder stopten met sporten. Aangezien de meeste trainingsessies niet zelden langer duren dan vijfenveertig minuten, zou dat halve uur wel eens enorm kunnen schelen.

Een deskundige, dr. David Prince, hoofdonderzoeker aan het Albert Einstein College of Medicine in New York, zei dat wanneer je op een lege maag sport, je lichaam eerst de opgeslagen koolhydraten verbrandt en daarna de eiwitten voordat het zich aan vet waagt. In de tussentijd verlaag je je bloedsuiker, waardoor je zo’n vreselijke honger krijgt dat de meeste mensen daarna veel meer eten dan dat je anders zou doen.

Ook interessant