Gezondheid

Waarom je ’s ochtends eerder wakker wordt van water dan van koffie

glazen-water.jpg

Heb jij echt wel minstens één kop koffie nodig om een beetje wakker te worden? Dan is het hoog tijd om je ochtendroutine om te gooien. Want als je graag je energielevel in de ochtend wilt verhogen, kun je namelijk beter iets anders drinken dan koffie.

Vroeg in de ochtend wordt je lichaam namelijk meer wakker van 2 glazen water dan van een dubbele espresso.

Cortisol

Het beste tijdstip voor je eerste kopje koffie is dan ook niet binnen een kwartier nadat je wakker bent, maar minstens een uur later. Op dit moment is je cortisolgehalte namelijk al aan het dalen. Cortisol is het hormoon dat je interne klok regelt. Dit gehalte is tot een uur nadat je bent ontwaakt het hoogst. Wanneer je cortisollevel hoog is en je tóch koffie gaat drinken, zal het hormoon het effect van de cafeïne teniet doen. Je lichaam kan zelfs een tolerantie voor koffie gaan ontwikkelen, waardoor je dus alleen nóg maar meer koffie moet gaan drinken om hetzelfde effect te krijgen.

Lees ook: eet deze dingen eens als je je wakkerder wilt voelen zónder koffie

Beste tijdstip voor koffie

Als je vooral koffie drinkt om energie te krijgen, dan kun je je eerste kopje het beste tussen half 10 en half 12 ’s ochtends nemen als je tussen 7 en 8 uur ’s ochtends opstaat. Drink je tweede kopje niet direct hierna, hier wordt je alleen maar onrustig van. Zorg dat er zeker anderhalf uur tussen kopje één en kopje twee zit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Ze.nl
Beeld | iStock

Ook interessant