Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Eenzaamheid door coronamaatregelen: wat kun je eraan doen?

eenzaamheid-door-coronamaatregelen-wat-kun-je-eraan-doen.jpg

Eenzaamheid kwam (helaas) altijd al voor in Nederland: ongeveer één op de drie volwassen Nederlanders zegt regelmatig en langdurig eenzaam te zijn. Maar zeker nu we door de coronamaatregelen onze sociale contacten al een tijd moeten beperken, hebben nog meer mensen last van eenzaamheid.

Hoe ga je daar het beste mee om en wat kun je doen tegen eenzaamheid, zónder de coronamaatregelen te breken?

Eenzaamheid door coronamaatregelen

Eenzaamheid is een gevoel dat voor iedereen net anders is, maar in grote lijnen ben je eenzaam als je je niet verbonden voelt met anderen. Dat kan sociale eenzaamheid zijn, bijvoorbeeld omdat je geen sociaal netwerk meer hebt. Maar ook emotionele eenzaamheid, omdat je een bepaald soort relatie mist. Wanneer je bijvoorbeeld heel erg behoefte hebt aan iemands steun, terwijl je die niet krijgt. In deze tijd kan je bij eenzaamheid bijvoorbeeld ook denken aan een missende connectie omdat je door de coronamaatregelen mensen bijna alleen nog maar online ziet, of omdat je lichamelijk contact mist.

Lees ook:
Alle coronamaatregelen blijven voorlopig van kracht: pas in juni eventueel versoepelingen

Gevolgen van eenzaamheid

Vaak is eenzaamheid een verborgen probleem, iets wat jij voelt maar anderen niet direct aan je kunnen zijn. Zeker nu, met de huidige coronamaatregelen, kan eenzaamheid vaak lang niet zichtbaar zijn voor de buitenwereld. Ook kan het nu extra lastig zijn om iets aan de eenzaamheid te doen, omdat de mogelijkheden tot nieuwe sociale contacten door de pandemie wat beperkter zijn. Heel naar, vooral als je er veel of al een langere tijd last van hebt. Want op langere termijn kan eenzaamheid zowel psychisch als lichamelijk grote gevolgen hebben. Op geestelijk gebied kan eenzaamheid namelijk onder andere leiden tot angsten en depressieve gevoelens. Lichamelijk kan eenzaamheid een negatieve invloed hebben op ons immuunsysteem, maar ook de kans op hart- en vaatziekten vergroten en het stresslevel in ons lichaam verhogen. Heftige gevolgen, dus.

Tips tegen eenzaamheid

Ben je eenzaam of is je gevoel van eenzaamheid, door de coronamaatregelen, veel sterker geworden? Dan kan het moeilijk zijn om daar iets aan te doen. De eenzaamheid zorgt er vaak voor dat je je slechter voelt, waardoor het moeilijker is om contact met mensen te zoeken.  Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht, waar je niet gemakkelijk uitkomt. Een aantal ideeën om – volledig volgens de coronamaatregelen – die eenzaamheid toch aan te kunnen pakken:

  • Vertel anderen hoe je je voelt en durf om hulp te vragen. Mensen doen ook in deze tijd vaak graag iets voor een ander, al is het maar een praatje houden, om je wat op te vrolijken.
  • Probeer elke dag contact te maken met iemand: via app, een (video)belletje, spraakbericht via Whatsapp, of op anderhalve meter afstand face to face. Ga bijvoorbeeld samen een stukje wandelen.
  • Maak een lijstje van oude contacten die door de jaren heen verwaterd zijn. Misschien missen die mensen jou ook wel en kun je via social media of telefoon weer in contact komen.
  • Organiseer of sluit je aan bij een (digitale) club. Iets samen doen geeft invulling aan de dag én het is een mooie aanleiding om er met anderen over te praten. Wat denk je van een boekenclubje, of een plek om recepten uit te wisselen?
  • Bied jezelf aan als vrijwilliger om anderen te helpen met een boodschap of een praatje. Voor jullie beide fijn!  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Steunpunt Coronazorgen, Een tegen Eenzaamheid
Beeld | Getty Images

Margriet 13 ligt nu in de winkel! Daarin lees je deze week alles over een goed pensioen, interviews met moderne boerinnen, hoe je snel meer energie krijgt en natuurlijk nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant