Een goede nachtrust: slaapexperts beantwoorden 5 vragen over dit onderwerp Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

PREMIUM

Een goede nachtrust: slaapexperts beantwoorden 5 vragen over dit onderwerp

Een goede nachtrust is heel belangrijk voor een goede gezondheid, zowel lichamelijk als mentaal. Maar hoe zorg je dat je lekker slaapt ‘s nachts? En wat moet je doen als je last hebt van een verstoorde nachtrust? Dat en meer vroegen we aan twee experts op het gebied van slapen.

Ze geven meteen een paar handige tips voor een goede nachtrust.

De experts in deze video

  • Alies Coster is psycholoog (MSc), slaapexpert en eigenaar van Sucsleep. Ze blogt voor Margriet over alles wat te maken heeft met een goede nachtrust.
  • dr. Roselyne Rijsman is neuroloog-somnoloog bij het Haaglanden Medisch Centrum (HMC). Ze doet onderzoek en behandelt patiënten met slaap- en waakstoornissen.

Een goede nachtrust

Wat is een goede nachtrust eigenlijk? Roselyne Rijsman vertelt dat hoeveel slaap we nodig hebben, voor iedereen anders is. “Gemiddeld is het zeven tot acht uur, maar het kan variëren tussen vijf en elf uur. Al komen die extremen natuurlijk veel minder vaak voor.” Maar niet alleen hoeveel uur je slaapt is belangrijk voor een goede nachtrust: de kwaliteit van je slaap is mogelijk nog wel belangrijker. Alies Coster zegt daarover: “Je weet dat je goed geslapen hebt, als je uitgerust wakker wordt en je gedurende dag energiek voelt.”

Hoe val je snel in slaap?

Het is natuurlijk heel prettig als je zodra je in bed gaat liggen, meteen in slaap valt. Maar het is helemaal niet zo gek als dat niet elke dag lukt, zeggen de slaapexperts. “Als je een keer niet kunt slapen, is dat voor een keer niet zo heel erg. Heb je chronische problemen, dan is het belangrijk om daar wel iets aan te doen”, vertelt Roselyne Rijsman.

Lukt direct slapen een keer niet, dan heeft Alies Coster wel een tip: “Als je na ongeveer dertig minuten nog steeds niet slaapt, is het slim om even uit bed te gaan. Het is misschien een beetje lastig, maar het helpt je wel om de associatie tussen je bed en slapen te behouden. Ga, zodra je uit bed bent, iets rustigs doen voor jezelf. Voel je dat je weer moe wordt? Dan is het tijd om je bed weer in te gaan.”

Moe door gebrek aan goede nachtrust

Als je keer op keer moe wakker wordt, heb je waarschijnlijk geen goede nachtrust. Het kan verschillende oorzaken hebben: misschien heb je te weinig geslapen, maar het kan ook zo zijn dat je te licht geslapen hebt. “Je kunt ook moe wakker worden omdat je niet elke dag op hetzelfde tijdstip wakker wordt”, vertelt Alies Coster. “Doe je dat wel, dan weet je lichaam dat en maakt het cortisol aan rond dat tijdstip. Dat stresshormoon zorgt ervoor dat je energiek wakker kunt worden.”

Ilse van RoekelGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden