Gezondheid

Onderzoek: één ei per dag heeft geen invloed op je cholesterol

onderzoek-een-ei-per-dag-heeft-geen-invloed-op-je-cholesterol.jpg

Eerst werd altijd beweerd dat je beter niet te veel eieren kunt eten, omdat dat je cholesterol negatief kan beïnvloeden. Later werd gesteld dat eieren zó gezond zijn dat je er wel twee of drie van moet eten als ontbijt. Al dat advies over eieren kun je blijkbaar met een korreltje zout nemen.

Uit nieuw onderzoek van de McMaster University in Canada blijkt dat je het beste elke dag maximaal één ei kunt eten, en dat dit geen negatief effect heeft op het cholesterolgehalte in je bloed. De onderzoekers keken naar de gezondheid van 177.000 mensen in meer dan vijftig landen. 

Cholesterol

We wisten al dat eieren rijk zijn aan vitamine B12, vitamine D en verschillende mineralen zoals ijzer, fosfor en zink, maar eieren hebben ook een slechte reputatie als het gaat om cholesterol. Een ei bevat maar liefst 200mg van deze stof. Een te hoog cholesterollevel in je bloed kan er onder andere voor zorgen dat aderen verstopt raken, en daardoor het risico op hart- en vaatziekten en diabetes vergroten. 

Geen invloed 

Toch blijken eieren helemaal niet zo veel invloed te hebben op het cholesterolniveau in ons bloed als eerder gedacht werd, en dat is goed nieuws voor liefhebbers van eieren. Terwijl er wel veel cholesterol in een ei zit, blijkt de hoeveelheid cholesterol in ons bloed maar minimaal te stijgen wanneer we eieren eten. Zelfs bij mensen die al een voorgeschiedenis hebben met hartproblemen of diabetes kan één ei per dag de cholesterolwaarde niet negatief beïnvloeden. Je kunt dus met een gerust hart elke dag ontbijten met een eitje. 

Lees ook: Dít is het verschil tussen witte en bruine eieren 

Advies Voedingscentrum

Het Voedingscentrum geeft nog altijd het advies om niet meer dan twee a drie eieren per week te eten wanneer je ook vlees eet, en maximaal vier als je vegetariër bent. Dit advies ligt dus ook aan wat je verder per dag eet. Het ligt vooral aan de innamelimiet van cholesterol die geldt voor een gezond dieet: niet meer dan 300 mg per dag via onze voeding. Een ei is al goed voor zo’n 200mg cholesterol, dus het is niet zo gek dat meer afgeraden wordt.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief 

Bron | WebMD, het Voedingscentrum 
Beeld | iStock

Ook interessant