Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Duizelig na het hardlopen? Dít kunnen de oorzaken zijn

duizelig-na-hardlopen.jpg

Ben je na een lekker rondje hardlopen ineens duizelig? Of overvalt dit je zelfs al tijdens het sporten? Daar zijn verschillende oorzaken voor. Gelukkig betekent dit vaak niks ernstigs, en kun je hier met een paar simpele tips snel weer van af komen. 

Hoewel het niet prettig voelt kan die duizeligheid na het hardlopen ook iets positiefs betekenen.

Duizelig na het hardlopen? Dan heb je een goede conditie

Als je duizelig wordt na het hardlopen, dan kan dat behoorlijk vervelend zijn. Het kan zelfs voelen alsof je flauw gaat vallen. Toch is de oorzaak vaak onschuldig. Wanneer je veel sport en een goede conditie hebt, dan is je rustpols vaak lager. Bij veel hardlopers is dit een rustpols van 40 tot 50 slagen per minuut, in plaats van de gebruikelijke 60 tot 100. Als je na het hardlopen bent gaan liggen of zitten en vervolgens weer opstaat dan moet het bloed ineens naar je benen toe. Omdat je hartslag te laag is om voldoende naar je hersenen te pompen, kun je duizelig worden of zelfs flauwvallen. Wil je hier iets tegen doen? Zorg dan dat je vochtgehalte tijdens het sporten op peil blijft. 

Lage bloeddruk 

Veel goed getrainde hardlopers en sporters hebben vaak te maken met een lage bloeddruk. Zoals we hierboven al aangaven gaat je bloeddruk door te sporten omlaag. Ook hierbij geldt: drink voldoende water tijdens het sporten, om een duizelig gevoel te voorkomen. 

Lees ook: Wat is een gezonde bloeddruk? Zó herken je een goede waarde

Duizeligheid door te stoppen

Als je na een flink stuk hardlopen ineens stopt met rennen kun je ook last krijgen van duizeligheid of flauwvallen. Zelfs als je van een flink tempo ineens aanzienlijk verlaagt kun je hier last van krijgen. Dit komt doordat je onderbenen ineens (bijna) stilstaan, en niet meer goed meehelpen om je bloed naar boven te pompen. In dit geval kun je het beste je tempo rustiger afbouwen en bijvoorbeeld na een finish door te blijven wandelen. Voel je je toch duizelig na het hardlopen? Houd dan je benen een tijdje omhoog, zodat het bloed door kan stromen. 

Lage bloedsuikerspiegel

Een andere veelvoorkomende oorzaak dat je tijdens het sporten al duizelig wordt is een lage bloedsuikerspiegel. In dat geval is er minder ‘snelle’ energie in je lichaam beschikbaar, waardoor je je suf en futloos voelt. Om dit te voorkomen kun je het beste voor je work-out voldoende complexe koolhydraten, zoals groenten, fruit en havermout eten. 

De pH-waarde van je bloed

Als laatste kan een duizelig gevoel tijdens het sporten ook ontstaan door een verandering van de pH-waarde in je bloed. Je spieren geven bij intensieve belasting namelijk meer melkzuur af, waardoor je bloed zuurder wordt. Hier is helaas geen remedie voor, maar je spieren zullen hier na verloop van tijd wel aan wennen. Op den duur zal je tijdens het sporten daarom minder duizelig worden. Je kunt je trainingen ook iets minder zwaar maken, om de duizeligheid minder te maken. Mochten de klachten toch blijven, neem dan contact op met de huisarts. 

Bron | Runnersworld, Women’s Health
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast

Ook interessant