Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dry january volhouden? Met déze tips van een expert gaat het lukken

dry-january.jpg

De feestdagen zijn weer achter de rug en waarschijnlijk hebben de lege flessen drank zich opgestapeld. Tijd om weer een beetje te minderen, of beter nog; helemaal stoppen. Het is weer Dry January!

Maar hoe houd je een maand lang niet drinken vol? Herstel- en leefstijlcoach Esterelle van Zanten geef tips. Ook mogen we vijf keer toegang tot haar Simply Sober programma weggeven, waarin je extra tips en begeleiding krijgt voor een alcoholvrije maand.

‘Maar zoveel drink ik toch niet?’

Veel mensen weten niet precies wat alcoholafhankelijkheid inhoudt. Je hoeft echt geen krat bier per dag leeg te drinken om een afhankelijkheid te hebben. Eigenlijk kun je volgens Van Zanten al stellen dat je afhankelijk bent van drank wanneer je makkelijk de controle verliest en geen grenzen kan stellen. Je neemt je bijvoorbeeld voor om maar één wijntje bij het eten te nemen, maar toch worden het er weer twee of drie.

Alleen drinken

Volgens Van Zanten is het alcoholgebruik thuis tijdens de coronacrisis ook alleen maar toegenomen: “De café’s zijn natuurlijk niet open, dus gaan mensen meer thuis drinken. Ook voelen mensen zich eenzaam en vinden een drankje dan gezellig, en het biedt ook troost. Maar in je eentje drinken kan gevaarlijk zijn, want er is niemand in de buurt om je te vertellen dat het wel genoeg is geweest.”

Fysieke ontwenningsverschijnselen

Herken je jezelf hierin? Dan is het misschien een idee om mee te doen aan Dry January. Want al is het ‘slechts’ een maand niet drinken, het kan grootse veranderingen teweeg brengen. Je hebt namelijk maar een week tot twee weken nodig om over de fysieke ontwenningsverschijnselen van stoppen met drank heen te komen. “Dat betekent dat je een weekje slechter kan slapen of je extra vermoeid kan voelen, maar daarna ga je de voordelen al zien: een mooiere huid, voller haar en een sterker reukvermogen”, vertelt Van Zanten.

Mentale ontwenningsverschijnselen

Mentaal duurt het een stuk langer om volledig onafhankelijk van drank te worden, maar een maand niet drinken is wel een goed begin. “Het drinken is een ingesleten patroon geworden. Daar hoef je per se niet veel voor te drinken, maar ook regelmatig. Wanneer je een maand niet drinkt, doorbreek je het patroon. Je zult zien dat het na die ene maand een stuk makkelijker wordt om nog langer niet te drinken”, legt Van Zanten uit. Maar dan moet je wél beginnen met die ene maand. Gelukkig heeft ze daar ook een aantal handige tips voor.

Lees ook:
Dit zijn de lichamelijke én mentale gevolgen van dagelijks alcohol drinken

Tips om Dry January vol te houden

  1. Ga bij jezelf na wat je motief is om mee te doen, en schrijf deze motieven desnoods op. Denk hierbij aan een betere conditie, een gezondere huid, of gewoon een betere algehele gezondheid. Houd deze doelen voor ogen gedurende de maand. Hoe duidelijker en haalbaarder je doelen, hoe beter je het vol gaat houden.
  2.  Vermijd triggers. Drink jij bijvoorbeeld altijd bij de borrel voor het eten, of juist in gezelschap? Wees dan voorbereid. Ga een wandeling maken op momenten dat je normaal in verleiding komt, en neem desnoods zelf een alcoholvrij drankje mee als je op bezoek gaat bij een vriendin.
  3. Vermijd het alcoholschap in de supermarkt. Net als bij snoep is de verleiding vaak groot om snel even iets in het karretje te gooien. Niet doen!
  4. Zorg voor steunpilaren. Dit zijn mensen die weten dat je aan Dry January meedoet en je hierbij helpen, of die zelfs met je mee willen doen. Je kunt elkaar dan stimuleren. Maar: bewandel wel je eigen pad, en blijf sterk wanneer de ander een terugval heeft.
  5. Hang een kalender op waarop je dagen van Dry January kunt afstrepen. Dit werkt motiverend én laat zien hoe ver je al bent gekomen.
  6. Koop een herinnering voor jezelf die staat voor het niet drinken, bijvoorbeeld een klein armbandje. Dit hoeft echt niet duur te zijn, en kan een heleboel helpen.
  7. Ben je toch de fout in gegaan? Geen punt! Zit hier niet te veel over in, maar zie het als een belangrijk leermoment: waarom ben je de fout in gegaan? Wat was de trigger? Zo krijg je nog meer inzicht in je eigen drinkgedrag. Pak hierna gewoon de draad weer op.
  8. Zet het geld apart dat je normaal aan drank uitgeeft, en koop hier aan het einde van januari iets leuks van voor jezelf. Misschien motiveert dit wel zo erg dat je het zelfs een jaar lang wil volhouden.
  9. Veel mensen drinken als rustgever, om stress of problemen ‘weg te drinken’. Dit werkt natuurlijk niet, en geeft vaak juist meer problemen. Pak daarom de oorzaak aan en probeer stress te verminderen. Dit kan door te mediteren, leuke dingen te doen of met mensen te praten.
  10. Beloon jezelf regelmatig op een gezonde manier. Koop bijvoorbeeld iedere week een mooie bos bloemen voor in huis.
  11. Probeer ook van deze ervaring te genieten: voel wat voor veranderingen je lichaam en je humeur doormaken, en wees trots op jezelf.

WIN: 5x deelname aan het online programma Simply Sober

esterelle van zanten

Een alcoholpauze is een goed idee, maar kan best lastig zijn. Simply Sober is de perfecte online begeleiding bij een alcoholvrije maand. Je wordt gestimuleerd, aangemoedigd en krijgt allerlei inzichten over jezelf en over alcohol. Je doorbreekt vastgeroeste patronen en alcohol drinken is na deze maand niet meer vanzelfsprekend. Je kiest bewuster of je wel of niet wilt drinken. Het inlassen van een pauze kan zowel op korte als lange termijn enorme voordelen opleveren voor je energieniveau, balans, gewicht, slaap, creativiteit en stress reduceren.

Vanuit Esterelle van Zanten’s eigen ervaringen, haar coachingspraktijk, haar kennis over alcohol en een alcoholvrij leven helpt ze je graag en doet ze met je mee. Wil jij toegang tot dit programma winnen? Wij mogen er 5 van weggeven (t.w.v. €89). Kans maken? Vul dan onderstaand formulier in en meld je aan voor de nieuwsbrief. Meedoen kan t/m 10 januari.

Beeld | Getty Images, New Monkey Photography (Esterelle van Zanten)

Ook interessant