Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van droomdeprivatie? Dit kunnen de gevolgen van te weinig dromen zijn

te-weinig-dromen-droomdeprivatie.jpg

Dromen is een belangrijk onderdeel van je nachtrust. Te weinig dromen kan leiden tot droomdeprivatie. En dat kan zich weer uiten in vervelende symptomen.

Hoe kun je droomdeprivatie bij jezelf herkennen? En wat kun je ertegen doen?

Te weinig dromen

Dromen doen we allemaal, ook al herinner je ze misschien zelden. Maar de een droomt wel daadwerkelijk meer dan de ander. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Belangrijk om daarover te weten, is dat je droomt tijdens je REM-slaap. In een gemiddelde nacht (zo’n 7 à 8 uur) komen we ongeveer vijf keer in zo’n REM-slaap terecht. Je kunt je dus voorstellen dat hoe minder je slaapt, hoe minder je in REM-slaap verkeert en hoe minder je dus droomt. En dat kan gevolgen hebben.

Waarom droomdeprivatie zorgelijk is

Dromen is een belangrijk emotioneel verwerkingsproces. Droom je te weinig, dan spreek je van een droomdeprivatie. Die kan je immuunsysteem, geheugen en emotionele welzijn aantasten. Merk jij dus dat je loopt te kwakkelen met je gezondheid, vergeetachtig bent en niet lekker in je vel zit, zonder duidelijke oorzaak? Dan kan er dus misschien sprake zijn van droomdeprivatie. Een heftiger symptoom, zijn hallucinaties. Je droomt dan dus eigenlijk terwijl je wakker bent.

Lees ook:
Slaapverlamming: alles wat je wilt weten over deze enge maar onschuldige aandoening

Alcohol

Hallucinaties ziet slaaptherapeut Annelies Smolders bijvoorbeeld bij mensen met een alcoholverslaving. “Personen met een vergevorderde alcoholstoornis dromen soms terwijl ze wakker zijn, wat resulteert in hallucinaties en wanen, een delirium of plotselinge verwardheid”, vertelt ze aan Het Laatste Nieuws. En dat brengt ons ook gelijk bij een belangrijke oorzaak van droomdeprivatie. Alcohol onderdrukt de REM-slaap namelijk. “Van alcohol is geweten dat je er snel door inslaapt. Maar het typische slaapmutsje is geen goed idee. De kwaliteit van je nachtrust is allesbehalve ideaal: je slaapt minder diep, onrustiger, je REM-slaap krijgt een knauw”, legt Smolders uit.

Slaapmedicatie

Ook slaapmedicatie kan een negatieve invloed op je REM-slaap hebben. “Toegegeven, het kan een noodzakelijk kwaad zijn om een probleem op korte termijn aan te pakken. Maar je bent er al na twee weken verslaafd aan én het onderdrukt belangrijke onderdelen van je slaap”, zegt de slaapexpert hierover.

Lees ook:
Werken homeopathische slaapmiddelen echt en hoe gebruik je ze?

Te kort slapen

Zijn alcohol en slaapmedicatie bij jou niet de oorzaak, dan is de kans groot dat het simpelweg komt door te weinig nachtrust. Waar de een lekker gaat op zes uur slapen, heeft de ander toch echt die aanbevolen acht uur nodig. En daar heeft verwekring van bepaalde emoties veel mee te maken. Zoals hierboven uitgelegd, kom je in een gezond slaapcyclus meerdere keren in je REM-slaap terecht. Hoe langer en beter je slaapt, hoe meer je de kans tot dromen krijgt. Maak je korte nachten, dan is de kans op droomdeprivatie dus ook groter. Probeer dus aan meer uren slaap te komen, als je symptomen van slaap deprivatie opmerkt. Misschien is dat voor jou al de oplossing.

Meer lezen over dromen en slapen?

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | Getty

Ook interessant