Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Drie yogaoefeningen voor een soepele rug

yoga-apps.png

Deze drie oefeningen zorgen voor een soepele rug.

De brug

1. Ga op je rug op de grond liggen. Buig je knieën en zet je voeten op heupbreedte op de grond, zo dicht mogelijk tegen je billen aan. Je armen laat je langs je lichaam liggen op de grond. Zet je borstkas uit en trek je schouders naar elkaar toe.
2. Adem in en breng je schaambeen en bekken omhoog, zodat je bovenbenen ongeveer parallel aan de vloer zijn.
3. Breng je schouderbladen naar elkaar toe en vouw je handen in elkaar.
4. Trek je navel in de richting van je ruggengraat. Let erop dat je knieën boven de enkels blijven. Adem ongeveer één tot drie minuten vloeiend en rustig door je hele lichaam.
5. Laat je handen los en leg ze weer langs je lichaam. Adem uit en rol je rug, vanaf de nek, als schakels van een ketting terug naar de grond.

Neerwaartse hond

1. Ga op handen en knieën zitten. De knieën staan een klein stukje uit elkaar, recht onder de heupen. De handen staan onder de schouders, de vingers zijn gespreid en de wijsvinger wijst recht vooruit.
2. Krul je tenen op de grond en duw op een uitademing de billen omhoog en naar achteren, zodat je stuit ver omhoog reikt. Strek je armen en benen. Als dit onprettig voelt in je knieën, buig ze dan lichtjes.
3. Duw de hielen in de richting van de grond; ze hoeven de grond niet per se te raken. Je hoofd is tussen je armen. Blijf een tot drie minuten in deze houding staan.

Kat

Kom op handen en knieën. Op de inademing laat je je buik volstromen met lucht, daarbij trekt je rug vanzelf een beetje hol. Op de uitademing maak je de rug zo bol mogelijk en trek je buik- en bekkenbodemspieren stevig aan. Doe dit twee keer en eindig op een inademing met holle rug.

tekst: melchior meijer

Meer oefeningen?

Wil je meer oefeningen voor een soepele rug, hier vind je een aantal handige video’s.

 

Ook interessant