Gezondheid

Knorrende maag? Er bestaan drie soorten nephonger, en dít doe je ertegen

knorrende-maag-er-bestaan-drie-soorten-nephonger-en-dit-doe-je-ertegen.jpg

Wanneer je last krijgt van een hongerig gevoel is waarschijnlijk je eerste reactie: op naar de koelkast. Maar pas op, want soms probeert je lichaam je erin te luizen. Dan dénk je dat je honger hebt, maar geeft je lichaam een signaal af, wat eigenlijk nephonger blijkt te zijn. 

Gelukkig kun je leren de signalen te herkennen.

Verstoorde cyclus

De psychologische drang om te eten (en weer te stoppen) komt voort uit ghreline, het hongerhormoon, en leptine, het verzadigingshormoon. Maar deze ogenschijnlijk simpele cyclus wordt vaak verstoord door allerlei bijkomende zaken, waardoor er te veel of juist te weinig van deze hormonen wordt aangemaakt. Hierdoor weten onze hersenen niet meer wanneer we nu écht eten nodig hebben, of wanneer we vol zitten.

Herken de signalen van nephonger

Hierbij kun je denken aan dingen als emoties, routines, hormonen of lichamelijke factoren, zoals een hoge bloedsuikerspiegel. Het geheim tot gezond afvallen is het leren herkennen van de hongersignalen van je lichaam, en alleen toegeven wanneer je écht honger hebt. Dit zijn de drie soorten nephonger.

1. Hart honger

Hart honger staat gelijk aan emotie-eten. Wanneer je je overweldigd of uitgeput voelt, krijg je last van hongergevoelens. Je lichaam associeert eten dan met positieve gevoelens, en wil dat blije gevoel terugkrijgen door iets te eten. Vraag jezelf daarom op zo’n moment af: is hetgeen dat ik nu wil eten een beloning, of heeft mijn lichaam het echt nodig?

In plaats van aan deze vorm van nephonger toe te geven, kun je ook andere dingen doen waar je lichaam gelukshormonen van aanmaakt. Beweging helpt hierbij, maar wanneer je écht moe bent is het kijken van een leuke komedie vaak ook voldoende.

2. Hoofd honger

Dit komt voor bij mensen die zich graag vasthouden aan routines, en dus ook op vaste tijden eten. De klok is dan de trigger voor je lichaam om hongerhormonen aan te gaan maken. Zo hebben velen van ons geleerd iedere drie uur iets te eten, met vaste tijden voor ontbijt, lunch en avondeten. Zo negeren we de signalen die ons lichaam ons geeft, en eten we vooral uit gewoonte.

Heb je hier last van? Breek de routine dan door goed te gaan luisteren naar de signalen die je lichaam afgeeft. Eet alleen wanneer je echt de fysieke symptomen van honger voelt, en niet omdat je hoofd zegt dat je moet eten. Laat de regels los en focus op wat je lichaam nodig heeft.

3. Gewoonte honger

Deze laatste vorm van honger komt voor wanneer je eten gekoppeld hebt aan een bepaalde activiteit. Zo heb je je lichaam aangeleerd dat wanneer je die activiteit doet, er snel eten zal volgen. Voor veel mensen is dit bijvoorbeeld het kijken van televisie. Zodra de tv aangaat, zal je lichaam hongerhormonen aan gaan maken. Het beste wat je kunt doen is proberen deze gewoonte te doorbreken door de signalen die je lichaam afgeeft te negeren. Maar het vormen van gewoontes kost tijd, en het doorbreken ervan dus ook. Lukt het echt niet, dan kun je natuurlijk altijd die zak chips vervangen door een gezonder alternatief.

Eetdagboek

Vind je het lastig te herkennen van wat voor soort honger je last hebt? Dan kun je altijd een eetdagboek bijhouden, waarin je noteert op welke momenten je honger kreeg en wat je op dat moment aan het doen was. Dan ga je na een tijdje vanzelf patronen herkennen, en weet je dus wat je moet doen op momenten dat je honger krijgt.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant