Gezondheid

Dít zijn volgens artsen de drie beste methodes om vet te verbranden

drie-manieren-om-vet-te-verbranden-margriet.jpg

Afvallen staat voor veel mensen gelijk aan vet verbranden. Maar hoe doe je dat nou het beste? Door te sporten of door gezonder te eten? En welke rol speelt onze mentale toestand in dit afvalproces?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: zowel sport, dieet als een stabiele geest zijn even belangrijk wanneer je vet wilt verbranden. Wanneer je actief aan deze drie elementen werkt, zou het volgens Dr Jian van het Amerikaanse Baylor College of Medicine niet moeilijk moeten zijn om in korte tijd gewicht te verliezen.

Actief vet verbranden

Als je actief probeert vet te verbranden en je werkt aan de drie bovengenoemde elementen, zou het niet lang moeten duren voor je resultaat ziet. “In onze klinische proeven zien we dan al binnen één tot twee weken een afname van tailleomvang, lichaamsvet en gewicht. Maar helaas is dit niet altijd het geval. Bij sommige patiënten treden de veranderingen langzamer op en soms zijn ze pas na vier weken merkbaar.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Het beste dieet

Hoewel beweging en een stabiele geest ook veel invloed hebben op je vetmassa, is voeding volgens Dr Simonds van het Obesity Medicine Association het belangrijkste. Volgens hem moet er voor een gezond dieet voornamelijk gekeken worden naar twee dingen: “De meest effectieve manier om lichaamsvet te verminderen is caloriereductie gecombineerd met verminderde koolhydrateninname”, zegt Simmonds tegen het online magazine Prevention. Toch wijst hij er op dat ieder lichaam uniek is, en dat het beste dieet per persoon flink kan verschillen.

Beweging én rust

Daarnaast is het volgens Dr. Jian erg belangrijk dat je tijdens het afvallen ook zorgt voor voldoende rust. Mentale rust, wel te verstaan. “We hebben de neiging om ongezonde beslissingen te nemen over voedsel als we onder stress staan of neerslachtig zijn”, zegt Dr. Jian. “Ons emotionele welzijn is ook van invloed op hormonen die honger en verzadiging reguleren. Deze hormonen bepalen of ons lichaam vet gebruikt of opslaat.” Toch is dat geen excuus om lekker lui op de bank te blijven hangen. Beweging is altijd belangrijk, of je nou wel of geen lichaamsvet wil verbranden. Het goede nieuws is dat alle beetjes helpen: parkeer je auto verder weg, gebruik wat vaker de trap in plaats van de lift en speel eens wat vaker met de (klein)kinderen. Zo ben jij zó van je overtollige vetrandje af.

Lees ook
Dít is de gevaarlijkste vorm van buikvet

Bron| Prevention
Beeld| iStock

Ook interessant