Gezondheid

Déze drankjes kun je beter niet ’s ochtends drinken (en deze wel)

drankjes-s-ochtends-drinken-gezond-margriet.jpg

Misschien krijg jij ’s ochtends absoluut geen ontbijt door je keel. Maar drink je dan in elk geval wel wat? Dat is reuze belangrijk, benadrukken experts. En wat we ’s ochtends als eerst drinken, zet de toon voor de rest van de dag.

Alleen wat kun je dan het best drinken? Ben je met koffie, thee of een vruchtensapje goed bezig? En welke drankjes zou je absoluut moeten skippen in het ochtendgloren?

De beste drankjes om ’s ochtends te drinken

Water

Drink in elk geval wat water, zelfs als je geen dorst hebt, drukken experts ons op het hart. Als je ’s ochtends water drinkt, begin je je dag goed gehydrateerd. Dat kan je lichaam ook wel gebruiken na een hele nacht zonder iets te drinken. Dat water kun je best wat aantrekkelijker maken voor jezelf. Doe er bijvoorbeeld wat fruit in (dan wel eerst je tanden poetsen!) of ga voor bruiswater, als je dat lekkerder vindt.

(IJs)thee

Ook thee is een gezonde keuze. Volgens het Voedingscentrum zijn groene thee en zwarte thee het best voor je gezondheid. Maar een ander smaakje is af en toe ook prima: zolang er maar geen suikers in zitten. Een mok warme thee in de ochtend is heerlijk, maar je kunt in de vroege uurtjes ook prima eens ijsthee drinken. Niet die kant-en-klare uit het pak uit de supermarkt – daar zitten over het algemeen te veel suikers in. Nee, gezonde ijsthee kun je gewoon zelf maken.

Koffie

De wetenschap dat koffie het risico op hartziekten en diabetes type 2 verlaagt, móet al een fijn begin van de dag vormen. Ja, koffie is gezond, ook ’s ochtends. Zwarte koffie is volgens het Voedingscentrum het best. Is dat jou te saai en bitter? Met deze tips maak je je koffie lekkerder én gezonder. Mensen zweren er trouwens bij om kokosolie aan je bakje goud toe te voegen, maar dat raden experts af – zeker als je wilt afvallen. Alleen koffie drinken in de ochtend is overigens geen goed idee: je hersenen worden sneller wakker van een groot glas water dan van een bakje koffie. Beide is dus beter!

Lees ook
Iets sterker dan koffie: zo maak je de Dalgona Martini

Melk

Het Voedingscentrum adviseert ook een glas magere of halfvolle melk of karnemelk bij het ontbijt. Melk zit vol met mineralen, vitaminen en andere voedingsstoffen. Zo zit er veel vitamine B2, B12,  en vitamine D in. Ook bevat melk magnesium en zink, wat we hard nodig hebben voor onze spieren en stofwisseling.  Toch zijn de meningen over melk nogal verdeeld: dít zeggen de laatste onderzoeken erover. Wil je liever geen koemelk? Dit zijn de lekkerste plantaardige alternatieven.

Deze dranken kun je beter niet ’s ochtends drinekn

(Vruchten)sappen

Een versgeperst glaasje jus in de ochtend is heerlijk, maar niet de gezondste keuze. Op z’n tijd is het prima, maar ga dan het liefst wel voor een sapje dat je zelf perst. Kant-en-klaar uit een pak bevatten sappen vaak toegevoegde suikers, terwijl vruchtensap van zichzelf al barst van de suikers. Het allerbest is het nog om het fruit gewoon te eten in plaats van tot een drankje te blenden. Maar dan nog kun je het beter niet te vaak doen, want het zijn echte suikerbommen. Natuurlijke suikers zijn óók suikers.

Lees ook:
10 makkelijke manieren om minder suiker te eten

Energiedrank

Die suikers zijn ook precies de reden dat je ’s ochtends beter geen energiedrank of frisdrank drinkt. Dat hoeven we je vast niet meer te vertellen. Maar misschien is het wel verleidelijk, als je ’s ochtends bijvoorbeeld sport: met zo’n mierzoet sportdrankje er lekker tegenaan gaan. Helaas zul je van die enorme suikerkick in de ochtend hierna een enorme dip ervaren, waardoor je je gedurende de dag juist minder energiek voelt. En daardoor ga je al snel méér suikers eten. Energiedrankjes kun je dus beter vermijden, en al helemaal in de ochtend.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Voedingscentrum, Huffington Post
Beeld | iStock

Ook interessant