Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit is belangrijk om te weten over douchen na het sporten

douchen-na-sporten.jpg

Om puur hygiënische redenen, is het natuurlijk lekker om na het sporten te douchen. Maar wat nou als je haast of geen zin hebt? Je het niet zo nodig vindt, omdat je toch thuisblijft of de work-out niet zo intens was? Of zo veel mogelijk water wilt besparen? Kun je het douchen dan zorgeloos overslaan?

Dit is waarom je niet alleen je omgeving, maar ook je lichaam een plezier doet door na het sporten altijd te douchen. 

Douchen na het sporten

Zelfs als je te laat dreigt te komen, is het toch echt beter om wel te douchen – in plaats van een snel washandje en een spuitje deo. Dat komt omdat wanneer je sport, je lichaam oververhit raakt. Om je lichaam af te laten koelen ga je zweten. Dit is eigenlijk een soort natuurlijk aircosysteem. Het zweet blijft vervolgens om je huid liggen.

Wanneer je na het sporten niet kunt douchen, kan dat zweet zorgen voor huidirritaties. Zeker als het in de huidplooien gaat zitten. Hierdoor kun je last krijgen van een gevoelige huid, schurende plekjes en roodheid. Daarnaast zorgt het restant zweet op je lichaam er ook voor dat bacteriën zich sneller verspreiden, waardoor je vervelende huiduitslag of puistjes kunt krijgen.

Een keertje overslaan

Het is dus zeker aan te raden om altijd even snel te douchen na het sporten. Heb je echt heel veel haast? Dan is er nog geen man overboord als je het een keertje overslaat. Maar zorg dan wel dat je even een washandje over je lichaam haalt en zeker de huidplooien even schoonmaakt. Het liefst met een beetje zeep.

Talkpoeder

Je kunt ook een laagje talkpoeder aanbrengen op je lichaam, om het laatste beetje achtergebleven zweet op te nemen. Als je dit ook op je oksels wilt aanbrengen, maak ze dan wel eerst goed droog en breng voor de talkpoeder eerst je deodorant aan. Vergeet daarnaast ook niet om schone, droge kleren aan te trekken om de kans op huidirritaties zo veel mogelijk te beperken.  

Lees ook: Hoe vaak douchen is gezond?

Na-zweten tegengaan

Dat je na het sporten het best kunt douchen, mag duidelijk zijn. Maar wanneer moet je dit dan precies doen? Veel mensen hebben het probleem dat wanneer ze direct onder de douche stappen na het sporten, ze daarna last hebben van na-zweten. Zonde als je je daardoor eigenlijk nog een keer moet afspoelen.

Om dit tegen te gaan kun je eerst je hartslag laten dalen en je lichaam tijd geven om af te koelen. Daardoor zou ook de kans op ontstekingen afnemen. Toch is het voor je huid wel beter om meteen na het sporten te douchen, om de bacteriën geen kans te geven. Zorg daarom dat je niet alleen na het sporten een goede cooling-down doet om je lichaam weer te laten afkoelen, maar eindig je douchebeurt het liefst met koud water. Daarmee heb je twee vliegen in een klap: je voorkomt na-zweten én huidirritaties.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Women’s Health, Viva
Beeld | iStock

Ook interessant