Door je rug gegaan? Dit zijn de symptomen van spit Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Door je rug gegaan? Dit zijn de symptomen van spit

Is het je ineens in je rug geschoten? Dan heb je waarschijnlijk last van spit. Spit ontstaat meestal heel plotseling, na bijvoorbeeld een verkeerde beweging of overbelasting. En als je er last van hebt, wil je maar één ding: zo snel mogelijk van die klachten af.

We vertellen hoe je de symptomen van spit herkent én wat je het best kunt doen als je door je rug gaat.

Wat is spit?

Spit heeft officieel ‘acute lumbago’ of ‘aspecifieke rugpijn’, maar kennen we in de volksmond vooral als ‘door je rug gaan’. Het komt vaak ineens op, na bijvoorbeeld een verkeerde draai of bij het tillen van iets zwaars. Soms ontstaat deze soort lage rugpijn geleidelijk, tot er een hoogtepunt qua pijnklachten komt na een bepaalde beweging.

Lange tijd was onduidelijk hoe spit precies ontstaat, maar het lijkt er volgens experts op dat die plotselinge klachten bij het door je rug gaan, wijzen op een verstuiking of een scheurtje in een van de wanden van een tussenwervelschijf. Zo’n kleine beschadiging van de tussenwervelschijf zorgt ervoor dat er allerlei pijnprikkels naar je hersenen gestuurd worden. Dat zorgt niet alleen voor pijnklachten, maar triggert de rugspieren ook om zich heel sterk aan te spannen. Een combinatie van die pijnprikkels en de strakke spieren, zorgt dus voor de bekende symptomen van spit.

Symptomen van spit

Maar welke symptomen zijn dat dan, die op spit kunnen wijzen? Hoewel ze van persoon tot persoon kunnen verschillen, wijzen de volgende klachten vaak op spit:

  • Heftige en plotselinge pijn in je (lage) onderrug, meestal stekende of schietende pijn
  • Je onderrug voelt verstijfd aan; je kunt je niet soepen bewegen
  • De pijn straalt uit naar je billen of bovenbenen
  • Wanneer je bukt of beweegt neemt de pijn in je rug toe, vooral bij draaiende bewegingen
  • Langdurig zitten is enorm pijnlijk

Sommige van bovenstaande klachten kunnen ook wijzen op een andere aandoening, bijvoorbeeld het piriformis syndroom of een rugernia. Het is dan ook verstandig om bij aanhoudende pijnklachten altijd naar de huisarts of een fysiotherapeut te gaan.

Hoe ontstaat spit?

Bij spit is er dus een kleine beschadiging van de tussenwervenschijven en duidelijk iets aan de hand, maar er zijn ontzettend veel mogelijke oorzaken van spit. Je denkt dat het moment van door je rug gaan, dus een verkeerde beweging, is wanneer het mis gaat. Meestal is het echter zo dat er meer factoren bijdragen aan het ontstaan van die enorme pijn in de onderrug. Ook déze factoren hebben namelijk invloed op de ontwikkeling van spit:

  • Een verkeerde houding tijdens het zitten, bijvoorbeeld een bolle rug
  • Stress
  • Zwaar werk zonder de juiste hulpmiddelen of training
  • Een slechte lichamelijke conditie
  • Het veelvuldig toepassen van een verkeerde tiltechniek

Ook neemt de kans op spit toe als je ouder wordt, door de natuurlijke veroudering en daardoor verslechtering van de kwaliteit van de tussenwervenschijven.

Wat kun je doen bij spit?

Hoewel het heel vervelend is, is er vaak vrij weinig te doen aan spit. Je lichaam herstelt zichzelf namelijk beter van spit, dan een behandeling kan doen. Wel kun je het één en ander doen om de klachten wat te verminderen. Zo kun je, om de rugpijn wat dragelijker te maken, pijnstillers nemen. Deze zorgen er ook meteen voor dat de spieren in je rug iets beter kunnen ontspannen.

Ook is het heel verstandig om bij spit te blijven bewegen, ook als je door de symptomen liever in bed zou blijven liggen. Natuurlijk is het niet verstandig om met enorme pijn op de loopband te rennen of een zware groepsles te doen, maar regelmatig wandelen en wat lichte oefeningen doen kan je wel helpen. Doe rustig aan en geef je rug tijd om te herstellen, maar zorg wel dat de spieren, pezen en gewrichten soepel blijven. Probeer daarnaast lang zitten of lange tijd stilstaan te vermijden.

Nieuwe klachten voorkomen

Om te voorkomen dat je opnieuw door je rug gaat, is het verstandig om aanpassingen te doen en de oorzaak aan te passen. Hoe dat er precies uitziet, verschilt van persoon tot persoon. Heb je bijvoorbeeld een slechte zithouding, dan is het verstandig een betere, ergonomische houding aan te leren. Dat kan bijvoorbeeld door een afspraak te maken met een fysiotherapeut, die je ook meteen kan helpen de spieren in je bovenlijf te versterken.

Bron | Het Rugcentrum, Fysiomasters

Ilse van RoekelGetty Images/iStockphoto
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden