null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Doen je hielen pijn in de ochtend? Dít kun je ertegen doen

Is de eerste stap die je in de ochtend doet al pijnlijk? Dan is er een kans dat je last hebt van ‘plantaire fasciitis’: een ontsteking aan je hielen. Een vervelend kwaaltje, maar gelukkig kun je de pijn verminderen door middel van een aantal oefeningen.

Ongeveer tien procent van de mensen heeft wel eens last van pijnlijke hielen in de ochtend. Naast een ontsteking kan het ook zijn dat je last hebt van hielspoor: een overbelaste voetzool pees.

Oefeningen in bed

Deze kwalen zijn vaak maar tijdelijk, maar toch is het een vervelende manier om de dag te beginnen. Je kunt er namelijk extra last van krijgen wanneer je een hele nacht stil hebt gelegen, omdat je spieren dan stijf worden. Plotseling opstaan kan dan leiden tot overbelasting van de hiel, waardoor je hevige pijnscheuten krijgt. Om dit te voorkomen, kun je het beste een aantal oefeningen in bed doen voordat je opstaat.

  1. Strek de boog van je voetLig plat op je rug, en breng je been recht omhoog. Wikkel een handdoek om de voorkant van je voet. Trek vervolgens met beide handen de handdoek naar je toe, terwijl je je been gestrekt houdt. Zo strek je de bal van je voet en enkel uit, waardoor de spier in je hiel opgerekt wordt en minder stijf is.
  2. Schrijf het alfabet met je tenenDit is een goede oefening om de spieren in je benen en voeten wakker te krijgen. Gebruik je grote teen als een richtingaanwijzer en schrijf het alfabet in de lucht.
  3. Doe ‘teen-crunches’Deze oefening versterkt de spieren, waardoor je op de lange termijn minder last krijgt van pijnlijke hielen. Het enige wat je hoeft te doen, is je tenen naar beneden krullen alsof je iets op probeert te pakken. Herhaal dit een aantal keer.

Doe deze oefeningen iedere ochtend -voor zo’n twee tot vijf minuten- voordat je uit bed komt. Ga vervolgens voorzichtig op de vloer staan en zet je voet stevig op de vloer, voordat je de eerste stap neemt. Op deze manier kunnen je spieren rustig wennen en opwarmen en zul je minder pijn ervaren. Blijft de pijn aanhouden? Breng dan een bezoekje aan de huisarts.

Bron | Huffington Post

Beeld | iStock

Quirine BrouwerGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden