Gezondheid

Dag weegschaal! Dit zegt meer over je gezondheid

weegschaal-wegen.jpg

Je gewicht of BMI alleen zegt weinig over je gezondheid, ontdekten ook Amerikaanse onderzoekers onlangs weer. Want wáár die kilo’s gaan zitten, maakt ook nogal wat uit. Alle reden om er geen weegschaal maar een meetlint bij te pakken.

Voor hun studie analyseerden onderzoekers van de Universiteit van Californië de gegevens van miljoenen Amerikanen. Zo keken zij naar de relatie tussen hun Body Mass Index (BMI) en risicofactoren zoals bloeddruk, cholesterol en bloedsuikerspiegel. De uitkomst: bijna de helft van de mensen met overgewicht bezat hooguit één van die risicofactoren. Dertig procent was zelfs kerngezond!

BMI: ‘onnauwkeurige graadmeter’

Jessica Gubbels, onderzoeker en docent binnen de onderzoeksgroep Preventie van Obesitas aan Maastricht University, kijkt er niet raar van op. “De BMI is weliswaar heel bruikbaar en makkelijk,” licht ze toe, “maar helaas een onnauwkeurige graadmeter voor de gezondheid. Er wordt alleen maar rekening gehouden met je gewicht, niet met de samenstelling van je lichaam.”

Ik heb gewoon zware spieren!

Bij de BMI wordt er bijvoorbeeld niet gekeken naar hoeveel spieren je hebt, of hoe je bouw is. Gubbels: “Zo kan je gewicht toenemen als je meer gaat sporten, doordat je meer spieren hebt opgebouwd. Je bent dan misschien wat zwaarder, maar ondertussen wél veel gezonder geworden.”

Dikke dijen minder erg dan een buikje

Wie écht iets over haar gezondheid wil weten, pakt daarom het meetlint erbij. “Met je middelomtrek heb je een veel nauwkeuriger indicator voor je gezondheid dan met alleen je BMI. Je middelomtrek zegt namelijk iets over de vetverdeling in je lichaam. En met name vet in en rond je buik is erg ongezond”, weet de overgewichtdeskundige. Verwacht echter geen megaverschillen: meestal geven de BMI en de middelomtrek dezelfde uitkomst. Maar: als dat niet zo is, kun je het best je middelomtrek aanhouden. “Iemand met een peerfiguur is gezonder dan iemand met een appelfiguur,” bevestigt Gubbels.

Gaan bij jou de kilo’s vooral op je dijen zitten? Dan ben je gezonder dan iemand bij wie het vet zich vooral rond de buik concentreert.

‘Het loont altijd om af te vallen als je teveel centimeters hebt’

Maar wat als je dan een paar centimeters te veel hebt, ben je dan automatisch ongezonder dan iemand met een gezond gewicht? “Gemiddeld genomen is iedere kilo en centimeter meer een risico voor je gezondheid,” reageert Gubbels. “Als je te zwaar bent heb je een grotere kans op allerlei aandoeningen, van suikerziekte en gewrichtsproblemen, tot hart- en vaatziektes en allerlei vormen van kanker. Dat zijn zeer ernstige gevolgen. Maar dat wil niet zeggen dat je die ziektes ook daadwerkelijk krijgt: het gaat om een verhoogde kans erop.”

Omgedraaid werkt het echter ook zo: iedere centimeter die je afslankt als je overgewicht hebt, draagt bij aan een verlaging van de gezondheidsrisico’s. “Het loont zich dus altijd om af te vallen als je overgewicht hebt,” aldus de overgewichtsdeskundige, “zelfs al zijn het maar een paar kilo’s.”

Je middelomtrek meten

Goed meten doe je zo:

  1. Meet de middelomtrek tussen de onderkant van de onderste rib en de bovenkant van je bekken.
  2. Adem uit en lees de omtrek van je middel af. Is je middelomtrek tussen de 68 en 80 centimeter? Gefeliciteerd! Dikke kans dat je kerngezond bent. Meer dan 80 centimeter? Dan heb je officieel overgewicht en is het advies om af te vallen, of in elk geval niet nog meer aan te komen. Bij meer dan 88 centimeter is er sprake van ernstig overgewicht.

Mannen hebben overgewicht bij een middelomtrek vanaf 94 centimeter en ernstig overgewicht vanaf 102 centimeter.

Bron | Voedingscentrum

Ook interessant