Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dit zijn de tekenen van een vitaminetekort

Heb je vaak last van hoofdpijn of rusteloze benen? Mogelijk kun je wel wat extra magnesium gebruiken. Een deel van de Nederlanders krijgt namelijk minder voedingsstoffen binnen dan wordt aanbevolen. Dit handige overzicht laat zien welke kwalen nog meer op welke tekorten kunnen wijzen. 

Als je niet genoeg groente, fruit en gezonde vetten eet, kun je op den duur lichamelijke klachten krijgen. Zo kan een tekort aan foliumzuur leiden tot vermoeidheid, darmstoornissen of zelfs depressie. Hoofdpijn, rusteloze benen en stress kunnen wijzen op een magnesiumgebrek. Een droge of jeukerige huid kan weer betekenen dat je wel wat extra gezonde vetzuren, zoals omega-3, kunt gebruiken.

Veelvoorkomende kwalen

De Britse krant Daily Mail publiceerde dit overzichtelijke schema van veelvoorkomende kwalen en de mogelijke oorzaken.

Tot een kwart van de Nederlanders krijgt te weinig foliumzuur binnen

Uit de Voedselconsumptiepeiling uit 2011 blijkt dat het de meesten van ons niet lukt om elke dag 250 gram groente en twee stuks fruit te eten. Van de kinderen krijgt zelfs nog geen twee procent voldoende groente binnen! Het gevolg is dat een deel van de Nederlanders minder vitamine A, B1, C en E, magnesium, kalium en zink binnenkrijgt dan wordt aanbevolen, aldus het RIVM-rapport. Tien tot maar liefst vijfentwintig procent van de Nederlanders zou daarnaast onvoldoende foliumzuur (ook wel vitamine B11 genoemd) binnenkrijgen. Deze vitamine zit vooral in groenten.

De helft aan groenten

Vorig jaar riep het Voedingscentrum politiek Den Haag al op om meer te doen voor een gezonde eetomgeving, bijvoorbeeld door de BTW op groente af te schaffen (nu zes procent). Want ook na 2011 zijn we niet meer groenvoer gaan eten. Uit de nog lopende vervolgstudie naar ons eetgedrag blijkt dat we per dag gemiddeld slechts 127 gram groente eten; bijna de helft van de aanbevolen hoeveelheid.

Bron | Voedselconsumptiepeiling 2012-2014 (lopende studie RIVM), Welingelichte Kringen
Beeld | iStock

Bekijk ook: dokter Rutger vertelt hoe je een magnesiumtekort opmerkt

Ook goed om te weten

Ook interessant