Coloured pill box with seven slots, one slot open. Beeld Getty Images/Science Photo Libra
Beeld Getty Images/Science Photo Libra

PREMIUM

Dit zijn de meestgestelde vragen over vitamines (en de antwoorden van experts)

Wist je dat meer dan de helft van de Nederlanders (56 procent) supplementen gebruikt? Een groot deel van deze groep slikt vitaminetabletten. Niet zo verrassend dus, dat veel van ons flink wat vragen hebben over de zin en onzin van vitamines - zowel die uit onze voeding als supplementen.

We vroegen twee experts om de meestgestelde vragen over vitamines te beantwoorden.

De experts in deze video

  • Dr. Ir. Iris Groenenberg is kennisspecialist op het gebied van Voeding en Gezondheid bij het Voedingscentrum.
  • Prof. dr. Martijn Katan is biochemicus en emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdan. Hij schreef ook twee boeken: Wat is nu gezond? en Voedingsmythes.

De meest gestelde vragen over vitamines

Van jongs af aan horen we dat een gezond en gevarieerd dieet belangrijk is om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Vooral vitamine B12 en vitamine D komen regelmatig in het nieuws. Hoe belangrijk zijn deze vitamines en wat doet een tekort met je? Dat zijn vragen die in de video beantwoord worden.

Hoeveel vitamine D heb je per dag nodig?

“Eigenlijk geldt voor iedereen in Nederland een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D van 10 microgram per dag, met uitzondering van zeventigplussers. Voor hen geldt het advies om 20 microgram per dag aan vitamine D binnen te krijgen", vertelt Iris Groenenberg van het Voedingscentrum in de video. De meeste mensen kunnen die hoeveelheid zonder supplementen binnenkrijgen, maar voor bepaalde groepen geldt een officieel suppletieadvies. Het gaat dan om zwangere vrouwen, mensen met een getinte of donkere huidskleur of die hun huid bedekken, en vrouwen van vijftig jaar en ouder. Hen wordt aangeraden om dagelijks een supplement van 10 microgram te nemen. Ben je ouder dan zeventig jaar, dan wordt aangeraden om elke dag 20 microgram te slikken.

“Als je te weinig vitamine D hebt, dan voel je dat meestal niet", zegt hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan. “Alleen in zeldzame, ernstige gevallen krijgen mensen pijn in botten en spieren.” Volgens Groenenberg kun je het bij ouderen onder andere terugzien in de vorm van botontkalking, omdat je vitamine D nodig hebt om calcium op te nemen.

Een vitamine B-12 tekort: hoe ontstaat dat?

Een vitamine B12-tekort merk je aan symptomen als vermoeidheid, oorsuizen en duizeligheid: klachten die je vast kent van bloedarmoede. “Dat komt omdat je vitamine B12 onder andere nodig hebt om rode bloedcellen aan te maken, en die zijn weer verantwoordelijk voor het transport van zuurstof in je bloed", vertelt Iris Groenenberg. Gelukkig komt het niet enorm vaak voor, vertelt ze, omdat je lichaam een voorraadje van deze vitamine heeft.

Wel zijn er bepaalde groepen die meer kans hierop lopen. Martijn Katan noemt bijvoorbeeld veganisten. “Omdat vitamine B12 alleen in dierlijke producten zit, lopen zij een grotere kans. Het zit geen enkel plantaardig product, groenten of fruit of zeewier. Dus als je puur veganistisch eet, dan krijg je geen vitamine B12 binnen.” Ook als je ouder wordt neemt de kans op een tekort aan vitamine B12 iets toe, omdat de darmen dan meer moeite krijgen met het opnemen van deze vitamines. Hetzelfde geldt voor mensen met een darmaandoening.

Wat is het beste moment voor supplementen?

“Er is geen eenduidig antwoord te geven voor op welk moment je supplementen het beste kunt nemen. Daarvoor kun je het beste het etiket en de gebruiksinstructies bekijken", zegt Iris Groenenberg. Maar was belangrijker is, is de dosis: zit er niet meer dan honderd procent van de aanbevolen hoeveelheid van deze vitamines en mineralen in? “Meer slikken dan dat heeft geen voordelen voor je gezondheid, en langdurig te veel vitamines en mineralen binnenkrijgen kan schadelijk zijn voor je gezondheid.” Dat geldt bijvoorbeeld voor vitamine B6, dat tot zenuwpijn kan leiden.

Videograaf | Patricia Gooijer

Ilse van RoekelGetty Images/Science Photo Libra
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden