Dit zijn de positieve voordelen van wandelen voor je geheugen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van wandelen voor je geheugen

We horen vaak dat wandelen allerlei gezondheidsvoordelen heeft. Het is een goede manier om in beweging te blijven als je wilt afvallen, het vermindert spataderen en het verbetert je spijsvertering. Maar wist je dat wandelen ook goed is voor je hersenen en geheugen?

We vertellen je wat de voordelen van wandelen voor je brein zijn en hoeveel stappen je moet zetten voor deze gezondheidsvoordelen.

Stappen zetten voor gezonde hersenen

We zeiden het al: wandelen kent tal van gezondheidsvoordelen. Maar ook voor je hersenen is het een goede stimulans. Uit recent onderzoek is namelijk gebleken dat mensen die meer dan 4000 stappen per dag zetten, gezonder hersenweefsel hadden in de gebieden die verantwoordelijk zijn voor het geheugen.

De voordelen van wandelen voor je hersenen

Als je denkt aan lichaamsbeweging en gezondheidsvoordelen, denk je misschien al snel aan een intensieve workout in de sportschool. Maar ook wandelen kent tal van voordelen. Een groot voordeel is natuurlijk dat je hiervoor geen abonnement nodig hebt zoals bij een sportschool en dat je het op elk moment van de dag kunt doen. Het lijkt soms zo simpel: wandelen om in beweging te zijn, maar er gebeurt wel degelijk van alles in je lichaam en hersenen. Zodra jij gaat wandelen, start een complex proces, waarbij verschillende neuromusculaire, sensorische en cognitieve functies samenwerken.

Neurowetenschapper en psychiater Dave Rabin zegt tegen Well and Good dat wandelen ook cognitieve achteruitgang kan voorkomen. Het zorgt er dus voor dat je hersenen gezond blijven en je mentaal minder snel achteruitgaat. Ook zou wandelen het risico op dementie verlagen. Deze mentale fitheid ontstaat doordat wandelen ervoor zorgt dat er meer bloed naar de hersenen stroomt. Hierdoor komen endorfines, ook wel het gelukshormoon, vrij, die je humeur en mentale gezondheid stimuleren. Maar beweging zorgt er ook voor dat er meer witte stof aangemaakt wordt in onze hersenen, waardoor je geheugen verbetert.

Beter geheugen door een dagelijkse wandeling

Wil je je geheugen stimuleren? Dan is het dus goed om van wandelen een routine te maken en elke dag te zorgen voor genoeg lichaamsbeweging. Die lichaamsbeweging stimuleert fysiologische veranderingen in ons lichaam. Zo kan het insulineresistentie en ontstekingen verminderen, terwijl het ook zorgt voor de productie van chemicaliën die de groei van nieuwe bloedvaten in de hersenen beïnvloeden.

Hoe lang moet je wandelen?

Maar hoe lang moet je dan in beweging zijn om al die fijne gezondheidsvoordelen te ervaren? Uit een recent onderzoek blijkt dus dat 4000 het magische getal zou zijn. Maar zoals met alles, is dit natuurlijk niet een vast getal dat je elke dag moet halen. Het belangrijkste is dat je iedere dag in beweging bent, probeer tenminste 30 minuten te halen. Maar red je dit niet en passen 10 minuten wel in je schema? Dan is dat natuurlijk altijd beter dan niets.

Bron | Well + Good

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden