null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dít zijn de gezondheidsvoordelen van visolie

We eten in Nederland weinig vis. Maar zestien procent van de vrouwen en dertien procent van de mannen haalt de aanbevolen hoeveelheid. Zij zetten twee keer per week vis op het menu, waarvan minimaal één vette variant zoals zalm, haring of makreel. Dat zouden veel meer mensen moeten doen, want vis bevat visolie dat veel gezondheidsvoordelen oplevert.

Van minder kans op hart- en vaatziekten tot een depressie: we hebben een paar belangrijke voordelen voor je op een rijtje gezet.

Wat is visolie?

Visolie is geraffineerde olie dat afkomstig is van vis en schaaldieren. Dit bevat twee soorten omega 3-vetzuren, namelijk EPA en DHA. Vaak worden omega 3-vetzuren visolie-vetzuren genoemd. Die vetzuren maken vissen overigens niet zelf aan, maar halen ze via hun dieet uit algen. Ons lichaam maakt zelf geen omega 3-vetzuren aan, dus zal je dit uit je voeding moeten halen. De ‘dierlijke’ vetzuren EPA en DHA zitten vooral in vette vissoorten, zoals haring makreel, zalm en ansjovis. Wanneer je niet genoeg EPA en DHA binnenkrijgt, kun je visoliesupplementen slikken.

Je hebt omega 3-vetzuren nodig om gezond te blijven. Hieronder hebben we een paar van de gezondheidsvoordelen van visolie op een rijtje gezet.

Hart- en vaatziekten

Diverse onderzoeken wijzen uit dat het eten van 70 gram vis per week zorgt voor een verlaagd risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Eet je geen vis? Dan kun je dit risico beperken door elke dag een visoliesupplement te slikken. Uit onderzoek blijkt dat een inname van 1 gram per dag van EPA en DHA het risico op sterfte aan hartziekten bij personen met een hoog risico op hart- en vaatziekten met ongeveer tien procent verkleint.

(Hoge) bloeddruk

Zeker dertig procent van de volwassenen heeft last van een hoge bloeddruk. Dat kan veel nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid. De onverzadigde omega 3-vetzuren in visolie hebben een gunstige werking. Een lage dosis omega 3-visvetzuren kan er volgens onderzoek al voor zorgen dat de bovendruk wordt verlaagd.

Lees ook: Wat is een gezonde bloeddruk? Zó herken je een goede waarde

Zwangerschap en borstvoeding

Door vis te eten tijdens de zwangerschap en het geven van borstvoeding krijgt je kind een gezonde start. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van je baby. Het visvetzuur DHA is verantwoordelijk voor veertig procent van de meervoudig onverzadigde vetzuren in onze hersenen en voor zestig procent van deze vetzuren in het netvlies. Deze gezondheidseffecten treden alleen op als de moeder vis eet, niet bij het slikken van visoliecapsules. Een tekort aan visolie tijdens de zwangerschap hangt volgens onderzoeken samen met een risico op lagere intelligentie, een slecht gezichtsvermogen en verschillende gezondheidsproblemen bij de baby.

Gedragsstoornissen, depressie en dementie

Het recentst ontdekte gezondheidsvoordeel van visolie is dat het de kans op depressie vermindert. Sterker nog, bij mensen met een depressie of angststoornis verminderen de symptomen zichtbaar nadat ze visoliesupplementen zijn gaan slikken. Andere studies tonen aan dat de omega 3-vetzuren in vis helpen bij slecht leergedrag, ADHD en dementie.

Goed voor je conditie en tegen pijn

Uit onderzoek van de Kobe Gakuin University in Japan blijkt dat visolie ook gezondheidsvoordelen heeft voor je conditie. Zo bleek dat deelnemers die visolie namen langer en beter met pijn om konden gaan, dan de controlegroep. Het zijn volgens de wetenschappers vooral de DHA-vetzuren in visolie die endorfine versterken, waardoor je beter tegen pijn, stress en fysieke uitputting kunt. Daarnaast stimuleert visolie ook nog eens het vermogen van je lichaam om zichzelf te herstellen. Hierdoor zou je na een flinke work-out dus ook sneller van spierpijn af moeten zijn.

Leververvetting

Naar schatting heeft één op de vijf Nederlanders last van leververvetting. En dat aantal loopt op. De kans dat je lever aan het vervetten is, is groter bij mensen met overgewicht (een BMI van meer dan 25) of diabetes type 2. Uit onderzoek blijkt dat omega-3 vetzuren kunnen helpen het vet en de ontsteking in de lever te verminderen.

Bronnen| CBS, Voedingscentrum, A Healthy Life, Visolie-info.nl, Zorgwijzer, Women's Health

Beeld| Getty Images

null Beeld

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Redactie MargrietGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden