Dit zijn de gezondheidsvoordelen van een strandwandeling Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van een strandwandeling

Even lekker uitwaaien op het strand, genieten van de geluiden van de zeevogels en de geur van de zee. Het is voor veel mensen echt een moment om van te genieten. Maar wist je dat een strandwandeling niet alleen leuk, maar ook super gezond is?

We vertellen je alles over de gezondheidsvoordelen van een strandwandeling.

Harder werken in het zand

Ken je het gevoel van blote voeten die door het zand lopen? Dat is altijd een stuk zwaarder dan op de gewone stoep of weg. Niet zo gek dus dat je lichaam een stuk harder moet werken als je door het zand loopt. Hoewel je op het moment zelf misschien vooral denkt aan uitgeput raken, is dit ploeteren door het zand wel heel goed voor je. Je spieren en pezen moeten harder werken, waardoor je voeten en enkels sterker worden.

En hoewel het wandelen soms wat zwaarder kan voelen, omdat je moeilijker door het zand heen komt, is een strandwandeling toch goed voor mensen die pijn in hun knieën, rug en heupen hebben. Dit komt doordat zand minder spanning zet op het lichaam, waardoor je botten en gewrichten het minder zwaar hebben.

Wandelen op het strand vermindert stress

Voel je je ook altijd weer helemaal rustig na een strandwandeling? Dat is niet zo gek. Het geluid van de golven en buiten zijn, hebben een positief effect op ons lichaam. En je krijgt natuurlijk een flinke dosis vitamine D binnen, wat ook weer tal van gezondheidsvoordelen kent.

Uit onderzoek blijkt ook dat een strandwandeling stress vermindert, met name door de blootstelling aan de kleur blauw. Deze kleur is natuurlijk volop terug te zien in het water en zorgt voor een rustiger gevoel. Maar ook de rust die volop op het strand aanwezig is, zorgt ervoor dat je brein ontlast wordt.

Hoeveel calorieën verbrand je tijdens een strandwandeling?

Nog even terugkomend op het harder werken tijdens een strandwandeling. Als je een workout wilt doen, wil je vaak ook weten wat dat je oplevert. Wandelen op het strand zorgt ervoor dat je meer verbrand dan tijdens een gewone wandeling. Je lichaam gebruikt je spieren op een andere manier, waardoor je 1,5 tot 2 keer zo veel calorieën verbrand.

Dag hooikoortsklachten

Heb je veel last van hooikoortsklachten? Dan kan het ook heel fijn zijn om naar het strand te gaan. In de zeelucht zijn maar weinig pollen en stuifmeel, waardoor je even ontsnapt aan die loopneus en traanogen.

Tips voor een strandwandeling

Ben je helemaal klaar om je schoenen aan te trekken en een wandeling te maken door het warme zand? Wacht dan nog even. We hebben een aantal tips voor je om die strandwandeling nog net wat fijner te maken:

  1. Houd de hardheid van het zand in de gaten. Zacht zand is fijner voor je botten en gewrichten dan hard en nat zand. Dat zachte zand zorgt namelijk voor meer weerstand en kracht. Heb je last van lichamelijke klachten, specifiek je onderlichaam? Dan kan het beter zijn om op wat steviger zand je wandeling te maken.
  2. Houd rekening met eb en vloed. Je wilt natuurlijk niet verrast worden door een golf water. Die kan er namelijk voor zorgen dat je je balans verliest of zelfs valt, met vervelende blessures als gevolg. Je kunt dus voor de zekerheid wat afstand houden van de rand van het water.
  3. Loop niet meteen te ver. Heb je nog nooit een strandwandeling gedaan? Dan is het niet verstandig om meteen tien kilometer te gaan wandelen. Begin rustig en bouw het op. Merk je dat je spieren moe zijn? Luister dan naar je lichaam en neem een pauze. Gelukkig zijn er genoeg strandtenten waar je je benen kunt strekken.
  4. Kies de juiste schoenen. Misschien loop je in het zand het liefst op blote voeten, maar voor langere afstanden kan het verstandig zijn om goede schoenen te kiezen. Die ondersteunen je voeten en beschermen ze tegen voorwerpen die in het zand verstopt zitten, zoals glas, metaal of scherpe schelpen.

Bron | Healthline, Flair

Nynke KooyGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden