null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dít zijn de gezondheidsnadelen van te veel schermtijd (en dit doe je eraan)

Vandaag is het maar liefst 52 jaar geleden dat internet ontstond en daarom is sinds 2005 op 29 oktober de Internationale Dag van het Internet in het leven geroepen. Inmiddels zijn beeldschermen niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het eerste wat je doet als je wakker wordt: je slaapapp checken, even zien of je nog berichten gemist hebt of door het nieuws van de dag scrollen. En voordat je gaat slapen doe je waarschijnlijk weer precies hetzelfde, nadat je net je favoriete serie gezien hebt.

Maar al die schermtijd is helemaal niet zo goed voor je gezondheid.

Gezondheidsnadelen van te veel schermtijd

Het computervisie syndroom

Het is geen geheim dat we elke dag urenlang naar een scherm staren. Vooral nu, in tijden van corona. Om precies te zijn: de helft van de Nederlanders kijkt dagelijks vier uur lang naar een beeldscherm en bijna een kwart zelfs meer dan acht uur, blijkt uit onderzoek. We werken ermee, vinden er ontspanning op en houden zo contact met familie en vrienden. Maar deze hobby brengt ook een lijst aan gezondheidsnadelen met zich mee.

Veel klachten die je krijgt door te veel schermtijd, worden veroorzaakt door het ‘computervisie syndroom’. Dit syndroom ontstaat wanneer je veel spanning op je ogen hebt, als gevolg van het te lang naar een computerscherm staren. Niet alleen computers kunnen dit syndroom veroorzaken, ook je tablet of smartphone kunnen de boosdoener zijn. Dit zijn vaak voorkomende klachten:

  • Terugkerende hoofdpijn
  • Rode en droge ogen
  • Vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Wazig zicht
  • Slecht slapen
  • Stress, onrustig gevoel
  • Last van je rug, nek en schouders

Lees ook: Zó voorkom je vermoeide ogen door teveel schermtijd

Wat kun je eraan doen?

  1. Verlicht de werkruimte goed. Probeer zo min mogelijk in een donkere ruimte te gaan zitten met je verlichte scherm, maar doe de gordijnen open of verlicht de werkruimte goed met lampen. Zorg ook dat je beeldscherm goed ingesteld staat en de helderheid van je scherm ongeveer gelijk is aan de verlichting van de ruimte waar je in zit.
  2. Neem elke 20 minuten 20 seconden pauze. Door elke twintig minuten een pauze van twintig seconden te nemen en je op iets wat verder weg te concentreren, kunnen je ogen even ontspannen. Probeer daarnaast twee uur per dag naar buiten te gaan, ook dat is goed voor je ogen.
  3. Houd mobiele apparaten niet te dichtbij je ogen. Het is belangrijk dat je je tablet of mobiele telefoon niet te dicht bij je ogen houdt. Als je moeite hebt met het lezen van de letters, zet het lettertype dan wat groter en de helderheid juist wat lager.
  4. Zet je scherm verder weg. Als je te dicht met je neus op je scherm zit dan kan de helderheid en het blauwe licht hoofdpijn veroorzaken. Schaf bijvoorbeeld een extra scherm aan waar je je laptop aan koppelt met een blauw licht-filter. Je hebt tegenwoordig ook speciale brillen die blauw licht filteren. Let er wel op dat je je scherm ook niet te ver naar achteren zet, want hierdoor kunnen je ogen juist weer overbelast raken.
  5. Zorg dat er geen zonlicht op je scherm valt. Verplaats je computerscherm of tablet, zodat deze niet te dicht bij een raam staat. Zonlicht op je computerscherm veroorzaakt snel vermoeide ogen, die vervolgens weer voor hoofdpijn zorgen.

Lees ook: Is een donkere modus op je telefoon beter voor het slapen?

Het allerbeste is natuurlijk om je schermtijd gewoon te minderen. Stel bijvoorbeeld een tijdslimiet in hoe lang je op een scherm mag zitten elke een dag. Maak het jezelf niet meteen te lastig, maar bouw het rustig op. Zo houd je meer tijd over voor een goed gesprek, een boek of een wandeling.

Bron | Womenshealthmag, Gezondnu.nl

Beeld | Getty Images

Inge DalGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden