Dit zijn de beste sporten voor vrouwen in de overgang Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit zijn de beste sporten voor vrouwen in de overgang

Sporten in de overgang is essentieel voor een fittere gemoedstoestand, maar juist door een lager energielevel is je ertoe zetten soms knap ingewikkeld. Ook last van? Als je de gezondheidsvoordelen van déze sport tijdens de overgang leest, ren je gegarandeerd direct naar de sportschool.

Deze vorm van bewegen houdt niet alleen de botten sterk, maar vermindert ook nog eens het tempo van spierverlies. Win-win!

Sporten in de overgang: volgens onderzoekers kun je het beste aan krachttraining doen

Dat je een trager metabolisme ontwikkelt zodra je de overgang ingaat, is een hardnekkige fabel waar volgens recent onderzoek van Science niets van waar is. Van ruim 6500 mensen werden gegevens verzameld, waarbij de onderzoeksperiode 40 jaar duurde. En daar kwamen verrassende feiten uit voort: ons metabolisme wordt pas trager zodra mensen de 60 zijn gepasseerd. En ook dan gaat het over een nauwelijks noemenswaardige daling: zo’n 0,7 procent per jaar. Het ontkrachten van deze fabel hangt in dit onderzoek samen met een allesomvattend advies: bewegen tijdens je menopauze heeft wel degelijk zin. En de beste sport om dan te beoefenen? Dat is krachttraining.

Lees ook
Fluitend de overgang door? Met deze tips maak je het (iets) makkelijker

Krachttraining voor sterkere botten

Dat je door krachttraining plotsklaps een veel sneller metabolisme zou krijgen is natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar je kunt het proces wel vertragen, als je het experts vraagt. Zo sprak de Engelse Vogue met een sportschooldirecteur, die uitlegt hoe krachttraining zorgt voor sterkere botten en het tempo van spierverlies vertraagt. Hoe dit kan? Tijdens de overgang maakt je lichaam minder oestrogeen aan, wat zorgt voor het verlies aan spieren. Door 2 à 3 keer per week op kracht te trainen, bouw je het aanmaken van dit geslachtshormoon weer langzaam op. Het resultaat: minder snel spierverlies en sterkere botten, en daarmee dus een trager verlies van je metabolisme.

Waar wacht je nog op? Tijd om die gewichten erbij te pakken! Zo start je met krachttraining.

Beeld | Getty Images
Bron | Science, JAN Magazine

Leonie CollombonGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden