Kun je koffie drinken met het prikkelbare darm syndroom? Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dít wil je weten over koffie drinken als je last hebt van het prikkelbare darm syndroom

Heb je last van prikkelbare darm syndroom (PDS)? Dan heb je misschien wel eens gehoord dat je beter geen koffie kunt drinken. De cafeïne in koffie zou mogelijk je darmen kunnen irriteren, waardoor je sneller last krijgt van klachten. Maar klopt dat wel? We leggen je uit dat je moet weten over koffie drinken met het prikkelbare darm syndroom.

Blijkbaar hangt het ook af van welke vorm van prikkelbare darm syndroom je hebt.

Koffie en het prikkelbare darm syndroom

Hoewel artsen meestal niet aanraden om koffie te drinken als je last hebt van het prikkelbare darm syndroom, suggereert onderzoek toch dat er geen verband bestaat tussen koffie en de darmaandoening. Toch hangt het volgens gastro-enteroloog Niket Sonpal wel af van welk type PDS – ook wel Irritable Bowel Syndrome (IBS) – je hebt. Aan Well+Good legt Sonpal uit dat er drie soorten zijn, namelijk: IBS-C, IBS-M en IBS-D. Vooral voor mensen met IBS-D kan koffie voor problemen zorgen, omdat je darmmotiliteit hierdoor sneller werkt dan zou moeten. Voor de andere twee types zou je in theorie dus gewoon koffie kunnen blijven drinken. Maar Sonpal raadt wel aan om eerst een tijdje te stoppen met koffie, om te kijken of je PDS-klachten hierdoor afnemen of niet. Merk je geen verbetering na drie tot zes weken zonder koffie? Dan kun je in kleine hoeveelheden weer beginnen met koffie drinken.

Omdat de klachten en triggers bij PDS-patiënten zo uiteen kunnen lopen, gelden er geen algemene voedingsadviezen. Je kunt daarom eventueel ook samen met een diëtist je voedingspatroon onder de loep nemen, om te achterhalen wat voor jou klachten erger maakt.

Niet te sterk

Aangezien je bij het prikkelbare darm syndroom gevoeligere darmen hebt, is het wel verstandig om niet een al te sterk bakkie te zetten. Hoewel ook op dit vlak geen onderzoeken zijn gedaan die 100 procent kunnen aantonen dat sterke koffie of koffie met veel cafeïne je PDS-symptomen kunnen verergeren, wordt wel gedacht dat licht gebrande koffie of decafé beter is voor je darmen.

Lees ook:
Deze natuurlijke middeltjes helpen tegen het Prikkelbare Darm Syndroom

Met melk en suiker

Ook minderen met melk of melkvervangers in de koffie zou mogelijk fijner kunnen zijn voor je darmen. Hiermee kun je wederom langzaam experimenteren door een paar weken geen melk te drinken of melkvervangers te gebruiken. Als laatste zouden suikervervangers ook kunnen helpen om PDS-klachten zoals diarree en winderigheid te verminderen.

Bron | Well + Good, Maag Lever Darm Stichting, Koffie en Gezondheid
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden