Dit wil je weten over het verschil tussen ‘gebufferde’ en gewone vitamine Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUM

Dit wil je weten over het verschil tussen ‘gebufferde’ en gewone vitamine C

Als je bij de drogist voor het schap met vitamines staat, is je vast weleens opgevallen hoeveel keuze er is. Waarom staat op sommige verpakkingen van vitamine C dat deze ‘gebufferd’ is? We vroegen het aan Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum.

Een vitamine die je ook in de gebufferde vorm ziet, is vitamine C, misschien wel de bekendste vitamine. Vitamine C heeft verschillende functies in ons lichaam. Zo werkt de vitamine als antioxidant en hebben we deze nodig voor de opname van ijzer, de vorming van bindweefsel en het in stand houden van onze weerstand. “Over gebufferde vitamine C worden verschillende dingen gezegd,” vertelt Iris. “Zo zou het minder zuur en irriterend zijn dan gewone vitamine C en je zou het beter opnemen.”

Wat is een gebufferde vitamine?

Om na te gaan of deze uitspraken kloppen, is het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen een gewone en een gebufferde vitamine. Bij een supplement met gebufferde vitamine is de samenstelling anders. In vitamine C zit een zuur, genaamd ascorbinezuur. “Bij gebufferde vitamine C wordt dit ascorbinezuur gekoppeld aan één of meer mineralen, bijvoorbeeld calcium of magnesium.” Deze mineralen zitten niet in een gewoon vitamine C-supplement. “Door het koppelen van de mineralen aan het zuur, zou het in hoge doseringen minder irriterend zijn voor de maag en darmen.” Maar, zegt Iris, of dit echt zo is, is de vraag. “De zuurgraad in je maag wordt mede bepaald door of en wat je bij zo’n pil eet. Dus als je een zure pil bij je ontbijtje neemt is dat minder irriterend omdat de zuurgraad van je maag dan hoger is door het eten, dan wanneer je zo’n pil op een nuchtere maag neemt.”

Een ander voordeel van gebufferde vitamine zou zijn dat je het beter opneemt. Maar, zegt Iris, de opname van vitamine C door je lichaam is sowieso goed. “We weten dat het absorptiemechanisme verzadigbaar is. Dat wil zeggen: hoe minder je ervan binnenkrijgt, hoe efficiënter het mechanisme gaat werken.” Als je dus een kleine hoeveelheid binnenkrijgt, neem je er relatief gezien veel van op. Bij een inname van een grote hoeveelheid, neem je er relatief steeds minder van op.

Vitamine C

In Nederland hebben we over het algemeen niet te maken met een vitamine C-tekort. “De gemiddelde Nederlander krijgt genoeg vitamine C binnen, dus het is vaak niet eens nodig om er een supplement van te nemen. Ons advies is om vooral je groente en fruit te eten. Wil je toch een supplement nemen? Kijk dan goed naar de dosering en zorg ervoor dat je niet boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid uitkomt.”
De dagelijkse aanbeveling van vitamine C is voor vrouwen 75 milligram. Meer vitamine C slikken heeft geen zin, aangezien je een teveel uitplast. Goed om te weten: als je te veel vitamine C binnenkrijgt, kun je wel last krijgen van klachten. Bij meer dan twee gram per dag kun je darmklachten of diarree krijgen.

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden