We drinken gemiddeld 2,4 kopjes koffie per dag en daarmee staan we bovenaan de lijst van koffieliefhebbers op aarde.
 Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dít koffiekoekje bevat de minste calorieën

Een lekker koekje bij de koffie, dat hoort er toch een beetje bij. Een speculaasje in je koffie dopen of genieten van een knapperige kletskop maakt je koffiebeleving compleet. Toch wil je soms misschien een beetje letten op je gezondheid en calorie inname. Welk koekje kun je het beste kiezen als je wil letten op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt? Wij vertellen het je.

Wist je dat wij Nederlanders de meeste koffie drinken van de hele wereld? We drinken gemiddeld 2,4 kopjes koffie per dag en daarmee staan we bovenaan de lijst van koffieliefhebbers op aarde.

Dalende energiebehoefte bij het ouder worden

We houden niet alleen ontzettend veel van koffie, ook een koffiekoekje slaan we zeker niet af. Als je wil afvallen, zul je dat misschien wél regelmatig doen. Ook is het zo dat je energiebehoefte omlaag gaat als je ouder wordt. Om op hetzelfde gewicht te blijven, heeft je lichaam steeds minder calorieën nodig per dag.

Koffiekoekje met de minste calorieën

Het ene koekje is nog zoeter (en vetter) dan het andere. Als je daar een beetje op wil letten, hebben we een overzicht voor je met de koffiekoekjes waar de minste calorieën in zitten. Welk koffiekoekje kun je eten zonder dat je meteen een caloriebom binnenkrijgt?

  • Lange vinger: 20 kcal
  • Mariabiscuit: 27 kcal
  • Speculaasje: 33 kcal
  • Kletskop: 39 kcal
  • Café noir: 42 kcal
  • Biscuit: 44 kcal
  • Volkorenbiscuit: 47 kcal
  • Oreo: 53 kcal
  • Pim’s: 56 calorieën

Als je weinig calorieën wil binnenkrijgen tijdens het koffiedrinken, is een lange vinger of mariabiscuit de meest verstandige keuze. Of ze gezond zijn is een tweede: ze zitten alsnog vol met suiker. Je hoeft je alleen niet zoveel zorgen qua calorieën als je het bij één koekje houdt. Maar hoeveel je er pakt, dat is natuurlijk helemaal aan jezelf.

Gezonde koekjes bakken voor bij de koffie

Wil je meer controle over wat je binnenkrijgt? Dan kun je natuurlijk ook zelf de keuken in duiken en aan het bakken slaan. Zo kun je écht gezonde koekjes maken. Bloem kun je dan bijvoorbeeld vervangen voor havermout. En dat zit weer boordevol vitamine B, mineralen en antioxidanten. Havermout kan zelfs het cholesterolgehalte in je bloed verlagen. Dan heb je helemáál een gezond koekje voor bij de koffie te pakken.

Bron |Flair

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden