Gezondheid

Dit doet te veel blootstelling aan blauw licht met je gezondheid

blauw-licht.jpg

We worden de laatste jaren steeds langer blootgesteld aan het licht van onze beeldschermen. Overdag staren we naar onze laptop. ’s Avonds zitten we graag voor de tv of lezen we op onze tablet om later in bed nog even de e-mails op onze telefoon te checken. Al die schermen maken gebruik van blauw licht. En dat heeft nogal wat gevolgen voor onze gezondheid…

Blauw licht zit in het verste, hoogste einde van het zichtbare lichtspectrum. De energie van blauw licht is zo hoog, dat het vlak naast het onzichtbare uv-licht zit. De belangrijkste bron van blauw licht is zonlicht. Maar ook als de zon onder is, worden we tegenwoordig nog blootgesteld aan blauw licht. Verschillende apparaten, zoals ledschermen, smartphones en computers bootsen dat licht na. En dat blijft niet zonder gevolgen. We zochten de drie belangrijkste negatieve effecten van blauw licht voor je uit.

Vermoeide ogen

Te veel blootstelling aan blauw licht kan op korte termijn digital eye strain of digital eye fatigue veroorzaken. De klachten bestaan meestal uit branderige, vermoeide ogen en hoofdpijn en ontstaan nadat je te lang naar een scherm hebt gekeken. Gelukkig verdwijnen de klachten vaak vanzelf.
Ook op lange termijn kan te veel blootstelling aan blauw licht schade veroorzaken. In tegenstelling tot andere lichtvormen kan blauw licht namelijk niet door ons hoornvlies en de ooglens worden tegengehouden. Daardoor ontstaat lichte schade aan bepaalde moleculen in het oog. De belangrijkste daarvan, retinal, is een molecuul die visuele informatie doorgeeft aan onze hersenen. Hoe meer die moleculen beschadigd raken, hoe slechter we dus gaan zien.

Oudere huid

Uit onderzoek van de Gachon University blijkt dat blauw licht de huidveroudering versnelt. Het blauwe licht zou even slecht zijn voor je huid als de uv-straling van de zon. Het zorgt ervoor dat de cellen in de huid langzaam verzwakt raken en het natuurlijke genezingsproces wordt daarbij onderdrukt. Daarnaast zet blootstelling aan blauw licht een proces in gang waarbij MMP-1 geactiveerd wordt. Dat is een enzym dat collageen en elastine afbreekt, waardoor je ouder lijkt dan je bent.

Nachtrust

In principe komt blauw licht op dezelfde manier onze hersenen binnen als daglicht. Doordat we ’s avonds achter de computer zitten, televisie kijken of veel zitten te appen op onze telefoon, krijgen de hersenen geen seintje meer dat het tijd is om te gaan slapen. Onze biologische klok wordt gaandeweg min of meer uitgeschakeld. De aanmaak van melatonine, het hormoon dat je waak-slaap-ritme reguleert, wordt onderdrukt. Het gevolg? We gaan steeds later, en uiteindelijk ook korter, slapen.

Bron| Grazia, Optimale Gezondheid, Happinez
Beeld| iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant