Dit is wanneer je supplementen met visolie het beste kunt innemen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is wanneer je supplementen met visolie het beste kunt innemen

Van je hart- en vaatziekten tot leververvetting: visolie kent veel gezondheidsvoordelen. Toch eten we in Nederland over het algemeen maar weinig vis, waardoor veel mensen de aanbevolen hoeveelheid niet halen. Je kunt daarom vaker vette vis op het menu zetten of je kunt er ook voor kiezen om dit bij te slikken. Maar wanneer kun je visolie dan het beste innemen voor het meeste effect?

We leggen het je uit.

Wanneer moet je supplementen met visolie innemen?

Volgens de Gezondheidsraad zouden volwassenen per dag 200 milligram omega 3-vetzuren uit vis – ook wel visvetzuren – binnen moeten krijgen. Ongeveer 16 procent van de vrouwen en 13 procent van de mannen in Nederland haalt deze aanbevolen hoeveelheid visolie. Daarvoor zou je één á twee keer per week een portie vis moeten eten, bij voorkeur vette vis. Bijvoorbeeld zalm of haring. Kan of wil je geen vis eten? Dan zijn er ook producten die verrijkt zijn met omega 3 of visoliecapsules. Die visoliecapsules zijn rijk aan de visvetzuren EPA en DHA. Hoewel er sterke aanwijzingen zijn dat de gezondheidseffecten van vis aan deze vetzuren toe te schrijven zijn, blijft het wel beter om vis te eten dan visolie via supplementen te slikken.

Zwangerschap

Voor zwangere vrouwen is het extra belangrijk om visvetzuren binnen te krijgen. Lukt het niet om twee keer per week vis te eten (1 keer vette vis en 1 keer magere vis)? Dan adviseert het Voedingscentrum om elke dag een omega 3 (vis)vetzuren supplement met 250-450 mg DHA te nemen.

Bloedverdunners

Slik je bloedverdunners? Er zijn aanwijzingen dat de bloedstolling bij enkele grammen DHA en/of EPA per dag minder snel verloopt. Vraag daarom eerst een arts om advies bij het gebruik van meer dan 1 gram per dag.

Het beste tijdstip

Wanneer je het beste supplementen met visolie kunt innemen heeft niet zozeer met een tijdstip te maken, maar hangt meer af waar je het mee combineert. Aan Mind Body Green legt voedingsdeskundige Colette Heimowitz uit dat het is aangetoond dat de omega 3-vetzuren in visoliesupplementen beter worden opgenomen bij een vetrijke maaltijd, dan wanneer je deze op een lege maag inneemt. Ook Nicole Avena, assistent-professor neurowetenschappen aan de Mount Sinai Medical School, bevestigt dit en voegt daar aan toe dat de biologische beschikbaarheid van de omega 3-vetzuren hierdoor ook verhogen, waardoor je ze beter opneemt.

Ook hangt het af van het soort omega 3-vetzuren in visoliesupplementen dat je neemt. Daarbij zijn twee hoofdvormen, namelijk: triglyceriden (een meer natuurlijke vorm, zoals in echte vissen zit) en ethylesters (een verder verwerkte vorm). De absorptie van triglyceridevormen is drie tot vijf keer hoger dan die van ethylesters. Hierdoor blijven de bloedspiegels van EPA en DHA 24 uur na inname van triglyceridenvarianten hoger dan die van ethylesters. Zonder een vetrijke maaltijd bleek de absorptiesnelheid van ethylesters rond de 20 procent. En bij een vetrijke maaltijd nam dit toe tot 60 procent. Bij triglyceriden ging het om een absorptie van 69 procent zonder vetrijke maaltijd en 90 procent met een vetrijke maaltijd.

Lees ook: Vitaminen bijslikken, hoe (on)verstandig is dat? Híer moet je op letten

Lange termijneffecten

Daarnaast gaat het volgens Avena ook om de consistentie waarmee je de supplementen met visolie inneemt. Het je zult de gezondheidsvoordelen niet direct merken, maar het gaat vooral om langdurig dagelijks gebruik. Het is dus belangrijker om je visolie regelmatig in te nemen, dan dat je dit op een specifiek tijdstip op de dag doet.

Visboertjes

Hoewel er dus niet per se een goed of fout tijdstip is om je supplementen in te nemen, verhoog je de effectiviteit wel als je dit met een vetrijke maaltijd doet. Ook hebben sommige meer mensen last van vieze ‘visboertjes’ wanneer ze supplementen met visolie op een lege maag hebben ingenomen. In dit geval kun dit dus beter slikken bij een maaltijd of als je al iets gegeten hebt.

Bron | Mind Body Green, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden