Dit is wanneer je supplementen met ijzer het beste kunt innemen Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Dit is wanneer je supplementen met ijzer het beste kunt innemen

IJzer speelt een belangrijke rol bij je rode bloedcellen die het zuurstof door je lichaam vervoeren. Ook heb je dit nodig om in je cellen energie te kunnen produceren én helpt het bij een normale werking van het afweersysteem. Best belangrijk dus. Daarom wil je een ijzertekort voor zijn. Als je niet voldoende ijzer via voeding binnen kunt krijgen kun je dit bijslikken. Maar wanneer kun je supplementen met ijzer dan het beste innemen voor het meeste effect?

We leggen het je uit.

Wanneer moet je ijzersupplementen slikken?

IJzer is belangrijk voor een goede werking van je lichaam, dus is het belangrijk om een ijzertekort te voorkomen. De kans op zo’n tekort is gelukkig niet heel groot en je lichaam kan zelf meer ijzer uit je voeding halen als er een tekort op de loer ligt. Vooral vrouwen op vruchtbare leeftijd, vegetariërs, veganisten, jonge kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben een grotere kans op een tekort.

Zo’n ijzertekort merk je meestal niet direct, maar pas als je lichaam de ijzervoorraad heeft verbruikt. Hierdoor kun je vaak vermoeid zijn, snel buiten adem raken, last hebben van rusteloze benen en een bleke huid hebben. In dit geval is het dus goed om op je ijzerinname te letten. IJzer komt in eten voor in twee vormen: heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten, die vegetariërs en veganisten dus niet of nauwelijks binnenkrijgen. Non-heemijzer zit in zowel dierlijke als plantaardige producten. Wanneer je te weinig ijzer via voeding binnenkrijgt en kampt met een tekort kun je dus supplementen met ijzer innemen.

Wat is het beste tijdstip?

Daarbij vraag je je misschien ook af: welk tijdstip is dan het beste om supplementen met ijzer in te nemen? Omdat ijzer maagklachten kan geven is het vooral belangrijk om dit bij een maaltijd in te nemen. Het liefst bij het avondeten. Dan is de kans op een irritatie aan de maag het kleinst.

Wel of niet combineren met andere voedingsstoffen

Naast dat je je supplementen met ijzer het beste op een gevulde maag kunt innemen, zijn er ook een paar voedingsmiddelen die de opname van ijzer kunnen verminderen. Fytaat in granen en peulvruchten en polyfenolen in thee en koffie kunnen de opname van non-heemijzer remmen. En calcium vermindert de opname van zowel heemijzer als non-heemijzer. Vitamine C zorgt er juist voor dat je non-heemijzer uit plantaardige bronnen beter opneemt. Daarom is het goed om bij elke maaltijd groente en fruit te eten.

Lees ook: Dít zijn de 7 beste bronnen van ijzer (en spinazie staat er niet bij)

Te veel ijzer

Volgens het Voedingscentrum zorgt een gevarieerd voedingspatroon er bij de meeste mensen voor dat je voldoende ijzer binnenkrijgt. In dit geval heb je dus geen supplementen met ijzer nodig. Herken je toch de symptomen van een ijzertekort en haal je de benodigde hoeveelheid ijzer niet alleen uit voeding? Overleg dan eerst met de huisarts of supplementen voor jou een uitkomst zijn. Ga je extra supplementen slikken? Neem dan nooit meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Bij vrouwen voor de overgang is dit 16 milligram per dag. Na de overgang en voor mannen is de ADH 11 milligram.

Bron | Consumentenbond, Voedingscentrum, Women’s Health
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden