Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Dít is waarom je moet oppassen met het gebruik van slaappillen

dit-is-waarom-je-moet-oppassen-met-het-gebruik-van-slaappillen.jpg

Het kan verleidelijk zijn om naar een pilletje te grijpen als het moeilijk is om in slaap te vallen. Na een paar slechte nachten voelen we ons immers al snel geïrriteerd, zwak en depressief. Toch kun je dat moment beter maar zo lang mogelijk uitstellen. Er kleven namelijk nogal wat negatieve gevolgen aan slaappillen.

Dít is waarom je moet oppassen met het gebruik van slaappillen.

Soorten slaappillen

Elke avond slikken zo’n 750.000 Nederlanders een slaappil. 300.000 van hen gebruiken de medicatie langer dan 3 maanden achter elkaar. De meest voorgeschreven slaapmiddelen zijn oxazepam en temazepam. Ze vallen onder de groep benzodiazepinen. Deze werkzame stof bindt zich aan zogenaamde GABA-receptoren in je hersenen. Die remmen de overdracht van prikkels tussen de zenuwcellen, waardoor je spieren in no-time ontspannen en je een slaperig gevoel krijgt.

Slaappillen zijn vooral qua werkingsduur te onderscheiden door een korte, middellange en lange werking. Hoe langer de werking, hoe langer de stoffen in je bloed blijven zitten en hoe langer je last kunt hebben van de bijwerkingen, vertelt dr. Inge Declercq – arts, neuroloog en slaapexpert – aan Libelle.be.

Lees ook:
6x theesoorten waardoor jij beter kunt slapen

Verslavingsgevaar

Het grootste nadeel aan slaappillen is dat je lichaam eraan gaat wennen. Daardoor heb je steeds meer pillen nodig om hetzelfde slaperige effect te krijgen. Het verslavingsgevaar bij de medicijnen is daarom groot: al na twee weken kan gewenning optreden en kun je al niet meer zonder. Bovendien lukt het de helft van de mensen die probeert af te kicken niet om van de slaappillen af te blijven. Zoek professionele hulp om op een veilige manier van slaapmedicatie af te komen. Dit zal heel langzaam gebeuren waarbij je ook psychologische begeleiding nodig zult hebben.

Slechte slaapkwaliteit

Dr. Inge Declerq: “Slaappillen geven een soort ‘knock out’-effect en zorgen ervoor dat je snel inslaapt en kunt doorslapen, maar verbetert de kwaliteit van de slaap niet.” Zowel op cognitief vlak als op het dagelijks functioneren blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat slaappillen gevaarlijk zijn voor je gezondheid.

Door het gebruik van slaapmiddelen wordt de remslaap korter. In dat slaapstadium verwerk je de informatie die je de dag ervoor tot je hebt genomen. Voor je emotionele balans is een goede remslaap dus essentieel. Wanneer je een korte remslaap hebt, word je bovendien minder uitgerust wakker. Bij mensen die ’s nachts slaappillen gebruiken, zullen daarom op korte termijn slaperigheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, een verminderde alertheid en een algemene dufheid ervaren. Andere ernstige bijwerkingen zijn het ontstaan van slaapapneu, het krijgen van nachtmerries en een continu onrustig gevoel, een verhoogde kans op Alzheimer en op lange termijn een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker.

Lees ook:
Aha: dít is waarom sommige mensen met hun ogen open slapen

Ontwenningsverschijnselen

Ook als je maar een korte periode slaappillen gebruikt, kun je last krijgen van vervelende ontwenningsverschijnselen zoals hartkloppingen, angstaanvallen, spiertrekkingen, trillingen, diarree, duizeligheid, overgevoeligheid voor licht, verminderde eetlust, misselijkheid, hoofdpijn en – je raadt het al – slecht slapen.

Alternatief

Maar wat moet je dan als je een hele nacht ligt te woelen? Natuurlijke alternatieven zijn een stuk veiliger. Ze werken voor een stukje op dezelfde receptoren in je hersenen, maar je kunt er niet verslaafd aan raken. Laat je altijd professioneel adviseren over de juiste dosering en soort alternatieven benadrukt dr. Declerq.

Als je zoekt naar een voedingssupplement dat een positief effect kan hebben op je slaap, zijn magnesium en zink een goed idee. Voeding blijft een belangrijke bron. Zet daarom wat vaker noten, zaden, vette vis, peulvruchten, gevogelte, rauwe melkproducten en eieren op het menu. Andere tips om beter te slapen vind je hier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Gezondheidsnet.nl, NU.nl, Libelle.be
Beeld | iStock

Margriet 48

Margriet 48 ligt nu in de winkel! Met deze week: gezond & fit de winter in, zo herken je online oplichting, lekkere & voedzame ontbijtjes en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant